Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

zondag 7 juli 2019

Trektocht 2019: IJsland


Tussen de vulkanen

Mijn IJslands is nog niet zo goed. Ik kan het wel goed overschrijven, maar nog niet vloeiend uitspreken: Laugavegur, warmebronnenweg in het IJslands, en Fimmvörduhals, genoemd naar de bergpas tussen de gletsjers Eyjafjallajökull en Mýrdalsjökull in het zuiden van IJsland. De eerste is een wandeling van 53 kilometer, waarover ik vier dagen wil doen en de tweede is 25 kilometer lang, waarvoor ik twee dagen uittrek. Van Landmannalaugar via Thorsmörk naar Skogar. Om er nog een paar mooie termen tegenaan te gooien; ik schijn te gaan lopen tussen rode rhyolietbergen en langs palagonietkegels. Prachtig rood, geelbruine bergen zie ik op de foto's van de eerste twee etappes in mijn gids. Als ik doorblader volgen intrigerende beelden van helder groen mos op een lavazwarte ondergrond voor de derde dag. Volgende week loop ik daar zelf.
Hoe kom je er op, IJsland? 
In 2008 kwam ik tijdens mijn eerste jaar in de Pyreneeën Jean-Pierre tegen. Een kleine Fransman met een enorme rugzak vol verhalen. Een van die verhalen ging over IJsland waar hij ruim twee weken door een zwarte woestijn had gelopen. Het klonk mij niet aantrekkelijk. Totdat ik jaren later via de website van Op-pad werd getroffen door prachtige foto's van bergen in onwaarschijnlijke kleuren. Het ging over IJsland. Daar wandelen kwam meteen op de wensenlijst. Dit jaar gaat het er van komen.
In mijn gids lees ik over erg warme dagen als de temperatuur boven de vijftien graden stijgt. 'S nachts kan het in juli nog vriezen.  Hopelijk zijn er geen oude sneeuwvelden. Na de benauwde momenten vorig jaar in Tirol zit ik daar niet op te wachten. De aangekondigde doorwading van enkele gletsjerbeken zullen wel ijskoud zijn, maar hier en daar zag ik ook plaatjes van mensen in warme poelen. Dat daagt allemaal uit. 
Omdat de trektocht dit jaar maar zes dagen duurt plakken we er nog een stuk aan vast. Ik ga eerst vooruit voor mijn wandeling en daarna arriveert Judith en maken we gezamenlijk een rit over de rondweg langs de kusten van IJsland. Een weg waarlangs ook direct tal van bezienswaardigheden en activiteiten zijn te beleven.
De belevenissen tijdens mijn wandeling ga ik in augustus weer op dit blog beschrijven. Judith zal de rondrit op haar eigen blog verslaan. Tot dan.



De dagverslagen zijn aaneengeregen tot een totaalverslag. 
Klik voor het totaalverslag op deze link verslag trektocht of ga naar  TREKTOCHT- en WANDELVERSLAGEN in de rechter marge van deze pagina



3 opmerkingen:

  1. Nou geweldig wij leven weer mee, wandel ze veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt vast weer een fantastische wandeling! Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel, heel, veel plezier met wandelen en de gezamenlijke vakantie. Een tikkeltje jaloers ben ik wel.... IJsland staat ook al zó lang op mijn lijstje, maar steeds komt het er niet van. Maar wie weet...! Geniet er van Frans. Ik zal jullie verhalen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen