Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

Verslag Vervolg Cape Wrath Trail Schotland 2025

Vervolg Cape Wrath Trail

Schotland 2025

12 mei - 30 mei
Aankondiging

Cape Wrath Lighthouse (van website Cape Wrath Minibus)
Cape Wrath Trail Vervolg
Vorig jaar heb ik kennis gemaakt met de Cape Wrath Trail (CWT). Deze trail loopt van Fort William naar de afgelegen vuurtoren van Cape Wrath in het uiterste noordwesten van de Schotse Highlands. De afstand van de hele route varieert. In de meest aangeprezen gids spreekt Iain Harper over 230 miles (370 km) terwijl ik op een ander blog 280  miles lees (450 km).
Eén kwalificatie die ik in vrijwel elk blog en in de gids van Harper las bleek helemaal waar: 'de Cape Wrath Trail is de zwaarste langeafstandswandeling van Groot-Brittannië'. Dat komt vooral door het ruige terrein en de regelmatig natte ondergrond.
Cape Wrath Trail kaart uit de Cicerone gids van Iain Harper
Aanpak 2024
Omdat ik niet zeker wist of de route binnen mijn fysieke vermogens zou vallen koos ik er in 2024 voor niet de hele CWT in één keer te lopen, maar een verkorte versie over de twee startroutes. Eerst eens kijken of het überhaupt wel lukt over een deel van de route. Een tweejaars-aanpak dus als het zou bevallen. Een soort voorzichtige kennismaking. 'Ik ben benieuwd' was de afsluitende zin in mijn aankondigingsblog 2024 van dit voornemen met de ruwe beschrijving en achtergrondinformatie van de trail. 
route 2024 van Fort William via Glenfinnan naar Shielbridge. Van daar liep ik in ongeveer zes dagen de alternatieve startroute in omgekeerde richting via Cluanie, Invergarry en de Great Glen terug naar Fort William. Totaal ongeveer 220 kilometer 
Na terugkeer kwalificeerde ik de tocht als zwaar, op de grens van mijn kunnen. Wat niet mee werkte was het relatieve tekort aan voeding, dat moeilijk te compenseren is met gedroogde poedermaaltijden met ongeveer 600 calorieën.
Gleann Cuirnean, 24 mei 2024
Cuirnean vallei tussen bothy Corryhully en Glendassary Wood
In mijn Review met ervaringen en tips schrijf ik "Of ik deze Cape Wrath Trail ga voltooien weet ik nog niet. Normaal zou het mijn eer te na zijn, maar met het stijgen der jaren, nemen de krachten niet toe. Toch blijft een voortzetting trekken door dezelfde uitdaging. We zullen zien." In werkelijkheid is het geploeter snel vergeten. Onder het motto 'ik zit nu toch in de sfeer' maak ik al in juli vorig jaar een etappeplanning voor 2025. 
overnachting bij de doorwaadbare plaats
in het riviertje Allt a Choire Reidh, 28 mei 2024
Aanpak 2025
Wanneer ga ik en hoeveel dagen zijn er nodig? Al direct na het schrijven van de blogs in juni 2024 heb ik de kaart voor de noordelijk helft van de CWT besteld. Dit jaar wil ik in 16 dagen over de meest gebruikelijke route lopen van Morvich naar Cape Wrath. Totaal ongeveer 260 kilometer. Ook heb ik vorig jaar meteen gekeken naar de reismogelijkheden; opnieuw vliegen naar Glasgow of dit keer naar Inverness en met de bus naar Morvich. 
Mijn route dit jaar
Morvich was vorig jaar mijn meest noordelijke punt op het pad naar Cape Wrath. Dat wordt dit jaar mijn startpunt. De route heb ik in drie blokken opgedeeld. Het eerste blok staat nog op de kaart van het zuidelijk deel: van Morvich via bothy (stalletje/hutje) Moal Bhuidhe naar Strathcarron. Strathcarron is het eerste dorpje op mijn tocht. Voor de beeldvorming: 200 meter lang en zeker dertig huizen, maar wel is er een hotel-restaurant, een stationnetje, een postkantoor en een klein winkeltje. Ik hoop dat het restaurant open is.
Daarna definitief over naar de kaart voor het noordelijk deel. Blok twee van Strathcarron naar Inverlael of Ullapool.
de witte vierkantjes zijn mijn geplande overnachtingslocaties
En als het volgens de planning loopt dan sluit ik daarna af met blok drie van Inverlael of Ullapool naar het eindpunt Cape Wrath. Hoe het van daar terug gaat is planning ter plekke op basis van de laatste informatie. Of met de bus vanuit Durness naar Inverness Airport of vanuit Kinlochbervie.
Dit alles net als vorig jaar al in mei, omdat later in het jaar de beruchte midges, kleine agressieve steekmuggen, nog meer in de aanval gaan. Bovendien is dit de maand met verhoudingsgewijs de minste regen en het meeste daglicht.













Er gaat voor zes dagen eten mee, in de verwachting dat ik de overige dagen ergens in een vorm van horeca kan eten en in een enkel winkeltje mijn voorraad kan aanvullen.  
Met de ervaring van vorig jaar heb ik een veel beter beeld van wat mij te wachten staat. Dat is geen garantie dat ik de tocht zal voltooien. De gemaakte planning is niet in beton gegoten. Veel zal afhangen van het weer. Hopelijk is het net als vorig jaar grotendeels droog en blijf ik gespaard van blessures. Na terugkeer zal ik er weer blogs over maken. 
De uitdaging is er net als in 2024. Die uitdaging in combinatie met het specifiek groene landschap vormt weer de drijfveer. De waterproof sokken gaan weer mee. De tent is gerepareerd. De drinkwaterzak lekt niet meer. Laat maar komen. 12 mei vlieg ik weg. Let's go!

Zie ook 




Laatste voorbereidingen

 Zondag 11 mei 2025

 in de tuin onder de parasol

De ingepakte rugzak.
Nu nog in Quiltland, morgen in Schotland
Check, double check 
Noteren: Engels voor roggebrood, rye bread. Het is een van de vele aantekeningen die ik de laatste weken voor vertrek noteer. Of: "nog een keer oefenen met de offline kaarten" en er vier dagen voor vertrek achter komen dat deze kaarten niet zijn mee gekopieerd naar mijn nieuwe mobiel! Ben blij dat ik veel nog een keer naloop.
De dagen tellen af. De informatiebundel voor Judith is klaar. Ze kan mij op Google maps nu volgen, onder het motto 'je weet nooit waar het goed voor is'.
Voor de hardloopgroep die altijd geïnteresseerd is heb ik Polarsteps op mijn mobiel geïnstalleerd. Zo kunnen ze mij volgen. Nu nog onderweg uitvinden hoe het precies werkt.
De rugzak staat al dagen voor 90% ingepakt. Alleen nog de allerlaatste zaken, een lunchpakket, mijn mobiel en bankkaart gaan er vanavond nog in. Morgenvroeg de handbagage er nog bij proppen om die op Schiphol er tijdelijk weer uit te halen.
Eigenlijk ben ik op deze Moederdag al klaar om te vertrekken. "Je had beter vandaag weg kunnen gaan" voegt Judith toe als ze mijn verveling ziet. Je hoort je natuurlijk niet te vervelen op Moederdag. Straks komen Maxime en Tuur voor Moeder Judith. Nog een beetje naar de Giro d'Italia kijken, zien hoe PSV en Feyenoord Ajax kampioen gaan maken en dan vroeg naar bed. 
Morgen om halfvijf op. "Jij zult wel weer om vier uur wakker zijn" laat Judith vanonder de parasol weten. "Stresskip". Grappig, humor kent geen grenzen. Als op Schiphol alles goed gaat zit ik morgen om deze tijd in de bus naar Morvich. De tijd loopt, alleen niet hard genoeg.



Heenreis en eerste gehijg

Maandag 12 mei 2025

van Schiphol naar de bossen ten noorden van Morvich in Kyle
opgestaan 04.30, vertrek op Schiphol 07.40, aankomst Morvich ± 15.25
± 7 km wandelen,  ± 220 m klimmen en ± 20 m dalen
temperatuur: van 8 graden s' morgens in Nederland
 tot 21 's middags in Schotland, half bewolkt

Goede verandering van plan
Niet met de trein naar Schiphol, maar gebracht door Judith. Een goede keuze. Met de trein zou de resterende tijd voor bagageafgifte en de hele security check minder dan een uur zijn. En dat uur heb ik in werkelijkheid nodig gehad op deze drukke maandagochtend. Zeker als je na alle controles naar Gate D57 in plaats van D27 loopt. Het is er zo argwanend stil dat ik op onderzoek uitga. Wel heb ik dit keer op Schiphol Engelse ponden gekocht. Of dat voordelig is weet ik niet, maar het scheelt weer een actie op Glasgow Airport.
het is hier wel stil
Polarsteps-verkenning
De Polarsteps app is mij aangeraden door een vriend en ook Judith lijkt het wel wat om mij door foto's en korte opmerkingen beter te kunnen volgen. In mijn enthousiasme heb ik heb ik zelfs een volguitnodiging gestuurd naar mijn wekelijkse hardloopgroep. Dat was allemaal nog thuis met vluchtige aanwijzingen van Judith en dochter Maxime. Op Schiphol knoei ik de eerste foto's erop en weet onder de locatie 'Haarlemmermeer' ook zelfs een meelijwekkende opmerking te noteren over het verkeerd lopen op Schiphol.
Ruim een uur later bij Glasgow Airport is het buiten fris en winderig. Snel voor een kop koffie terug naar een terras binnen in de hal. Tijd genoeg. Tijdens het tweeënhalf uur wachten op de bus heb ik voldoende tijd om de wandelstokken uit mijn rugzak te frutselen en mijn app Polarsteps verder te verkennen. Dan ben je wel klaar voor je trektocht.

Busrit
Van 10.40 tot 15.30 in de bus van Scottish Citylink. Daar wordt je aardig gaar van. Behalve van de stressonderbreking in Fort William waar ik van de chauffeur tijdens de ritonderbreking en chauffeurwissel 10 minuten krijg om een gastankje te kopen. Tevoren had hij mij met zijn mobiel de exacte locatie van de outdoor shop laten zien. Even hardlopend tussen de toeristen en winkelende mensen door naar de centrumzijde van het busstation, hijgend uitleggen welke gastankje ik nodig heb, rennen naar een hogere etage voor de juiste uitvoering, terug naar de kassa, brander uitproberen op het schroefdraad, betalen, in de kleine rugzak proppen en weer terugrennen. Binnen de tijd de zekerheid van warme ontbijten en avondmaaltijden. Weer een kritieke taak van de lijst afstrepen. Nu alleen nog zitten en op tijd aangeven waar ik eruit wil.
Loch Duich vanaf het terras van wegrestaurant Pitstop at Kintail
Pitstop at Kintail
Rust
Alles lukt zoals gepland. Uitstappen, rugzak uit de laadruimte terugkrijgen en naar de laatste geplande actie; een soort avondmaaltijd bij wegrestaurant Pitstop at Kintail. Dat scheelt weer een poedermaaltijd. Anders dan vorig jaar weet de Pitstop mij dit keer wel gelukkig te maken; ze zijn open. Verder hebben ze een toilet, drinkwater, bier en toast. In meer heb ik na deze lange dag geen trek. Rust voor een bier met een tosti cheese/haggis. Meteen maar een beetje Schots doen.
Op pad
Na de maaltijd kan ik eindelijk beginnen met waarvoor ik hier gekomen ben, wandelen. Vandaag meteen al om de eerste kilometers af te snoepen van de eerste zware etappe; vanaf Pitstop naar bothy Maol Bhuidhe 25 km met ruim 900 stijg- en 650 daalmeters. Ik wil vandaag nog 7 km lopen en boven in het bos overnachten.
ingang Morvich Campsite
Vreemd zijn deze 7 km. De eerste twee kilometers tussen Pitstop en Morvich Campsite zijn deja vu's; de typisch Britse brievenbus staat nog steeds stevig in een muurtje, de campingingang is onveranderd. Alleen dit keer ga ik niet naar binnen. Daarna ga ik nog beter rondkijken want wat ik zie is voor de eerste keer en voor de laatste keer. De route gaat na de laatste huizen in het terrein langzaam omhoog. Eerst door heide langs de beek Abhiann Chonaig. Na de oversteek over de beek nog een stuk open terrein en tot slot mijn keuze om in het bos te blijven en tot 225 meter hoogte door te lopen op zoek naar een geschikte tentplek. Liefst een zachte ondergrond en horizontaal. Die vind ik net voor dat mijn route steil omhoog wil.
Acht uur (20.00 uur). De tent staat al een half uur. Mijn waterzak kon ik nog net vullen uit een klein beekje boven in het bos Dorusduain. Dat is een geluk op deze hoogte, want het is veel droger dan vorig jaar. De meldingen van Polarsteps en Whatsapp zijn halverwege van Morvich naar hier verstomd. Judith kan mij niet meer volgen en ik laat ook geen spoor meer achter op Polarsteps. Rust.
voor Glomach Falls rechts aanhouden voor alternatieve route links
Het bos is hier sowieso super rustig. De gangbare CWT-route gaat langs de waterval Glomach. Die is populair, er staan zelfs richtingsbordjes. Onderweg kwam ik verschillende terugkerende wandelaars tegen. Maar die route wordt in mijn gids afgeraden voor mensen met veel bepakking vanwege smalle moeilijk passeerbare rotsrichels. Met mijn 19 kg rugzak draag ik bijna een derde van mijn lichaamsgewicht en ben ik minder stabiel dan normaal. Dus ik vermijd deze passage met een alternatieve route. Dan maar iets minder van de mooie natuur.
Door de afsluiting van deze reisdag met de eerste wandelkilometers op mijn tocht heb ik mijn voornemen gehaald. Vanochtend nog op de A1 en nu sta ik hier alleen in een wind- en muisstil bos. Heerlijk.




Zware Startdag

 Dinsdag 13 mei 2025, wandeldag 1

van de bossen ten noordoosten van Morvich in Kyle
via het meer Loch na Leitreach naar bothy Maol Bhuidhe

opgestaan 06.00, vertrek  ± 07.30, aankomst ± 17.30
± 18 km wandelen,  ± 700 m klimmen en ± 650 m dalen
temperatuur: erg warm: van 8 graden s' morgens tot 23 's middags,
strak blauwe lucht, blij dat er eind van de middag enkele wolken verschenen

langs de bloeiende brem bij Loch na Leitreach
Zoektocht naar de uitgang
Het is maar goed dat ik gisteren al 7 van de 25 km naar bothy (hut) Maol Bhuidhe heb afgelegd, want desondanks kom ik pas om 17.30 op dit gewenste eindpunt. Dat komt vooral door mijn omtrekking van de Glomach waterval. Hierdoor mocht ik vanuit mijn prima slaapplaats in het bos na het papontbijt direct steil omhoog om na ongeveer twee uur het hoogste punt van de bealach (Schots voor col) te bereiken.
Was er in het begin nog een duidelijk herkenbaar pad om te volgen, na  een kilometer zijn mijn voorgangers en vooral ik gaan dwalen op zoek naar de uitgang. Met kompas en houvast aan de berg Carnan Cruithneachd slinger ik mij tussen en over de golvende heidebulten naar het hoogste punt van de bealach (col). Twee uur over hemelsbreed nog geen twee kilometer. Dat schiet lekker op.
Eerst maar een rust en kijken of we op dit hoge punt verbinding hebben. Yes! Leuk even vanaf deze plek met Judith videobellen. Ook meteen een Polarstep aanmaken, dan krijgen de hardloopgroepvolgers en de anderen letterlijk beeld bij de omgeving waarin ik loop.
Hup, weer een half uur verder. Geeft niet, er wacht vandaag niemand op me. Het enige waar ik rekening mee moet houden is mijn eigen lichaam. Dat gaat niet eindeloos mee. Opstaan en verder. Na de col komt er natuurlijk een afdaling. Op de aardig steile berghelling is in eerste instantie wel een weinig belopen spoor te volgen, maar hoe dichter en lager ik bij het dal van de River Elchaig kom hoe vager het wordt. Ten leste kies ik zelf een eigen route om voorzichtig afdalend de bodem van het dal te bereiken. Toch kost het iedere keer moeite om een zichtbaar spoor los te laten en zelf een route te kiezen.
terugblik op mijn oversteekplaats over River Elchaig
Makkelijke 4x4 track
Met droge voeten bereik ik over de keien de overkant van de River Elchaig en sta ik eindelijk om halftwaalf op het gewenste verharde weggetje richting Iron Lodge. Vanaf hier schiet het wat beter op en loopt het meer ontspannen. De oriëntatie is eenvoudig. Het pad is overduidelijk en de voortgang is makkelijk te meten aan het Loch na Leitreach, vervolgens het huis dat blijkbaar Carnach heet en tot slot het huis Iron Lodge aan het einde van de vallei. Dan moet ik opletten, want daar gaat de route in noordelijke richting het zijterrein in.
Te zien en te genieten is er voldoende. Allereerst de prachtig bloeiende brem. Die kunnen ze beter tot Schots nationaal symbool maken dan de distel, maar dat laat ik aan de Schotten. Niet alleen ik ga nog een keer in de schaduw rusten ook een roedel herten doet dat met verpletterende tussenruimte.
Carnach
Het is aardig warm. Zeker met die zware rugzak met nog 12 ontbijten en 6 avondmaaltijden, een doosje roggebrood, beleg en allerlei repen. Slechts 100 gram heb ik er sinds gisteren vanaf gegeten. 
Na Carnach wordt het huis Iron Lodge zonder problemen bereikt. Het vinden van de afslag richting bothy Maol Bhuidhe is niet moeilijk. Heel ongebruikelijk staat hier een richtingsbord. Nog ruim 7 km.
op weg naar Iron Lodge
Gezelschap
De afslag is weliswaar makkelijk te vinden, maar het klimmen naar een nieuw dal vergt de nodige inspanning. Zwetend ga ik omhoog in deze on-Schotse warmte. Maar dat is nog steeds drie keer beter dan in de regen voortploegen. Wel is het landschap duidelijk minder groen dan vorig jaar. Groen vermengd met geel en bruin. Het is in Schotland net als in Nederland dit voorjaar al maanden droog.
Na de eerste klim wordt ik bijgehaald door een jonge vrouw die later een Duitse blijkt te zijn. Door de warmte komt het niet veel verder dan een begroeting en beider constatering dat het zwaar is. Eenmaal over het hoogste punt haalt ze mij in en geeft gas.
de Duitse loopt bij mij weg
Ze moet zeker een half uur eerder bij de bothy zijn aangekomen dan ik. Even na vijven krijg ook ik zicht op de witte eenzame bothy in de verte. Nog een kwartier dan zal ik er ook zijn om het lichaam eindelijk rust te geven.
Bij aankomst eerst nog droog over een brede beek manoeuvreren bij de verder stille bothy. In eerste instantie denk ik dat de bothy gesloten is als ik de deur niet open krijg. Wanneer ik via een klein raam naar binnen tuur zie ik wel beweging. Even later gaat de deur open. Ze heeft de bothy van binnenuit op slot gedaan om zich om te kleden. Oké.
Zes uur de tent staat, ik hou ook van privacy. Nu eerst maar wat water uit de beek halen en het vochttekort opheffen. Direct maar sokken wassen nu de zon nog schijnt. Ach, meteen ook mijn gezicht maar afspoelen en scheren met behulp van mijn flexibele wasbak. Alles gaat in de laagste versnelling. Ik ben moe.
Om zeven uur volgt het avondcorvee. Voor het warm maken van mijn Chili con Carne with Rice wijk ik uit naar de beschutting van de bothy waar op een werkblad alles makkelijk is op te stellen. Een kwartier later stel ik vast dat de Britse uitvoering van Chili con Carne in poedervorm niet echt lekker smaakt. Maar net als vroeger moet ik alles opeten. Nu van mijzelf, anders val ik morgen om.
Later hoor ik van de Duitse dat ze bij de afdaling na de waterval Glomach flink heeft moeten klauteren over smalle richels. Ze heeft op een punt zelfs haar rugzak afgedaan en met enig geluk aan de andere kant van een rotsblok naar beneden laten zakken om er zelf langs te komen. Dat maakt mijn keuze voor de alternatieve route weer veel dragelijker dan vanochtend. Liever een waterval minder dan een val van mij. 
Tot slot alles wat ik vandaag gedaan en gehoord heb opschrijven en dan kan ik naar bed, oké luchtbed, oké luchtbedje. Neem nog maar een koffie. Oh, zelf even maken. Tot morgen.

Waar zit ik nu?: Maol Bhuidhe





Zoekdag

Woensdag 14 mei 2025, wandeldag 2

van bothy Maol Bhuidhe naar gehucht Strathcarron

opgestaan 05.30, vertrek  ± 07.00, aankomst ± 17.15
10 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
 ± 19 + 2 km,  ± 400 m klimmen en ± 600 m dalen
temperatuur: s' morgens kil en guur 8 graden, tot 23 graden 's middags,
lucht: van bewolkt naar strak blauwe lucht

Loch Calavie
Waar ben ik?
Waar ben ik? Ja, in Schotland. In één keer goed. Vanochtend had ik er al de pest in dat ik zwalkend dwars door de moerassige heide veel te ruim om de berg Beinn Dronaig mijn weg zocht naar Loch Calavie. Maar waar ben ik nu? Ik loop al een half uur op een prima beloopbare 4x4 track, de zon is gaan schijnen, lekker. In mijn gedachte ben ik flink op weg naar Strathcarron. Alleen één zorgpunt, ik loop nog steeds in zuidelijke richting terwijl de route op mijn kaart naar het oosten is getekend.
prima pad, alleen de verkeerde kant op
Zo langzamerhand begin ik te twijfelen of mijn uitleg van de kaart nog overeenkomt met wat ik in het echt zie. Mijn intuïtie zegt dat het niet klopt. Dit keer start ik mijn mobiel op om met de offline-kaart uit te zoeken waar ik nu werkelijk sta. Mijn intuïtie heeft me niet bedrogen. Ik ben na de overschrijding van de brug te vroeg afgeslagen en zit op een verkeerd pad dat zelfs over een paar kilometer doodloopt. Shit. Mijn adrenaline en agressie krijgen een flinke boost. Kwaad op mijzelf keer ik in een verhoogd tempo terug richting de brug. Binnen een kwartier sta ik weer wat rustiger op het echte pad. Twee kilometer voor Jan Lul met hoofdletters. Hoe mat je jezelf af.
Ochtendstond
Of het geknoei vandaag ligt aan het vroege vertrek weet ik niet. Al vanaf vijf uur lig ik een half uur wakker. Mijn lichaam is op gang gekomen en ik moet snel naar een natuurtoilet. Buiten het zicht van de bothy achter een bomenrij weet ik het zo te organiseren dat anderen er later geen last van zullen hebben. Dat was gisteren in het stille bos een stuk makkelijker. Snel weer terug in de slaapzak om nog wat te slapen. Maar als je om 21.00 bent gaan slapen lukt dat niet meer. Dan maar opstaan en beginnen met ontbijt en afbreken van de tent.
Naar Loch Calavie
Om zeven uur zit al mijn spul weer op mijn rug en sta ik na 200 meter voor de eerste beekoversteek. Direct na deze beek staat de route op mijn kaart gestippeld. In de legenda wordt dat geduid met 'no visible path'. Dat klopt na honderd meter helemaal. In de gids staat ''...contour over the eastern flank of Beinn Dronaig avoiding dropping down too low where boggy ground lurks'. Dat lees ik nu bij het maken van mijn aantekeningen aan het eind van de dag.
Gisterenavond heb ik mij beperkt tot een kaartstudie. Ik leg het omtrekken van de berg Beinn Dronaig te ruim uit en werk mij in de kille ochtendwind vermoeiend door de moerassige heide in de hoop uit te komen bij Loch Calavie. Dat lukt uiteindelijk met een zucht verlichting. Twee uur over drie kilometer. Het kost veel energie, zowel fysiek als mentaal. Wel heb ik als troost onderweg mooie terugblikken op bothy Maol Bhuidhe waar de Duitse waarschijnlijk nog lekker ligt te slapen.
eerste beekoversteek vanochtend vroeg
niet zo tevreden over dit geploeter door de hei in de kille wind
terugblik op bothy Maol Bhuidhe
zicht op Loch Calavie
Nog steeds in mijn regenjack als windbreker loop ik na een korte rust tussen 9 en 10 uur heerlijk langs het meer dat langzaam opgenomen wordt in de stralen van de stijgende zon. Mooi, dit zijn de betere momenten.
het meer Calavie ligt weer achter me
Voorbij het Loch Calavie volgt met veel wind in de rug de afdaling naar de vallei van Beinn Dronaig Lodge, een eenzaam huis met bijgebouw dat volgens de gids als bothy dienst doet. Tijd voor een tweede rust, dit keer met een mueslireep.
Beinn Dronaig Lodge
Het kan deze reep niet geweest zijn, maar na de brug waarmee je deze vallei verlaat neem ik zoals eerder beschreven een verkeerde afslag. Wanneer ik ben teruggekeerd van mijn twee kilometer dwaling gaat het 600 meter verder bijna weer fout. Bij een betere bestudering van mijn kaart tijdens een derde rust zie ik dat ik nu wel op een duidelijk herkenbaar 4x4 track naar Strathcarron zit, alleen via een extra lange route. Toch maar even zonder rugzak tweehonderd meter teruglopen om te kijker wat er nu precies op het bord met pijl voor de Cape Wrath Trail staat; 'Follow the fenceline'. Dat heb ik geweten.
De ijzeren palen van de verdwenen afrastering zijn goed te zien. Dat is het goede aan de eenvoudige aanwijzing follow the fenceline. Maar je moet wel regelmatig omhoog kijken om de volgende paal in het oog te krijgen. Ploeterend gaat het zonder pad een uur lang omhoog om boven de bealach (col) te bereiken en daar eindelijk het begin van een pad te vinden. Het kaartlezen wordt nu wel steeds secuurder en wantrouwiger. Dat laatste naar mijzelf. Wat een knoeier. Het helpt wel, er volgen geen missers of bijna missers. 
Dat was ook niet moeilijk want er kwam ook geen afslag meer.
Door al de voorgaande inspanningen begint de rugzak steeds meer door te wegen. Was het vanochtend nog kil met flinke windvlagen, nu loop ik zwetend over het pad op weg naar een imaginaire koude cola in Strathcarron.
in de verte de paar huizen van Strathcarron, maar wel met een hotel/restaurant
Bij aankomst rond kwart over vijf klopt dit keer alles, het restaurant is open en de cola is koud. Voor 5 Pond mag ik op het veldje kamperen en vannacht het toilet van het hotel gebruiken. Zelfs het  belachelijke bedrag van 5 Pond voor een douche schuif ik snel over de toonbank. Snel, snel de tent opzetten en douchen voor het diner. Matje opblazen doe ik wel later. 
Hotel Strathcarron
Geheel gedoucht en fris schrijf ik nu deze aantekeningen wachtend op mijn kipper saladNaast mij zuigen mijn powerbank en mobiel weer nieuwe energie op. Voor mij neemt de bierstand in mijn glas af, kom maar op met die salad
Na de maaltijd spreek ik op het kampeergrasveldje een andere wandelaar. Hij is iets jonger dan ik, maar de trail is hem toch te uitdagend. Dertig dagen heeft hij er voor uitgetrokken, toch besluit hij zijn poging af te breken. Dat is natuurlijk een vervelende en teleurstellende actie. Tegelijkertijd zeg ik tegen hem dat ik het een wise decision vind. Het lopen in deze energieslurpende omgeving is natuurlijk mooi en uitdagend, maar het moet niet je fysieke ondergang worden.

Waar zit ik nu? Strathcarron





Spaans warm

Donderdag 15 mei 2025, wandeldag 3

van bothy Strathcarron naar de Ling Hut

opgestaan 06.00, vertrek  ± 07.00, aankomst ± 17.00
10 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
± 18 km,  ± 600 m klimmen en ± 700 m dalen
temperatuur: s' morgens 10 graden, tot 24 graden 's middags,
lucht: hele dag strak blauwe lucht

Uitloper van de berg Sgorr Ruadh waar ik na een lange klim omheen trek

Warm
Niet Spaans benauwd, maar wel on-Schots warm. Net als Nederland ligt Schotland al tijden onder hetzelfde hogedrukgebied. Vandaag weer ruim boven de twintig graden met de hele dag zon. Heerlijk, maar wel zweten. Plezierig is dat je hier overal fris water uit beken en meren kunt halen. En dat is nodig, want ik drink de hele dag door.
lopend in de ochtendzon langs River Carron met zicht op de laatste huizen van Strathcarron
Zalmvisserij
Vanochtend ben ik de eerste van de drie kampeerders om het toilet van het hotel te gebruiken. Om 7 uur slapen de anderen nog als ik omgehangen het campinghek achter me dicht trek en wegloop in de vroege ochtendzon. De eerste kilometers naar de huizengroep Coulags lopen ontspannen over het vlakke pad langs de River Carron. Aan mijn rechterhand de rivier die prachtig wordt omzoomd door bloeiende brem. Aan mijn linkerhand de weides en hertenroedels van het landgoed New Kelso.
Om de paar honderd meter staat een bordje. Volgens mijn gids zijn het zogenaamde fishing beats, visstekken waar je met betaalde vergunning van de eigenaar mag vissen. Dit jaar is er geen zalm want het water staat veel te laag.
Na tweeënhalve kilometer duikt het pad een bos in. Prachtig blauw zijn de vlakken met wilde hyacinten langs de track door het bos. Het pad eindig bij de A890 waar een kilometer asfalt de overgang vormt naar de wildere omgeving waar ik bij Coulags induik. 
prachtige groep wilde hyacinten in het bos naar Coulags
Coire Fionnaraich
Hoe deze vallei heet weet ik niet exact maar veel is vernoemd naar het landgoed Fionnaraich. Langzaam trek ik in de zon omhoog. Achtereenvolgens weet ik mijn positie bij te houden door de op mijn kaart vermelde brug en bothy Coire Fionnaraich te passeren. Naast onderdak voor hikers wordt de bothy in de herfst gebruikt als uitvalsbasis voor de hertenjacht, deer stalking.
eenzame bothy Coire Fionnaraich

Afwisselend over een vlak gruispad en even later moeizaam stappend tussen de keien vind ik mijn weg naar Loch Coire Fionnariach. Uit de kaartstudie weet ik dat het daarna echt omhoog gaat. Dus eerst maar een rust bij dit glasheldere meer.
Bealach Ban
Omhoog, omhoog, omhoog. Via de flanken van twee bergen werk ik mij 300 meter naar boven aan het komvormige einde van de vallei, op weg naar de bealach tussen de uitlopers van de bergen Meall Dearg en Sgorr Ruadh. Moeilijk uitspreekbare namen. De foto's geven een beter beeld.
schuin omhoog naar de berg Meall Dearg
terugblik op Loch Coire Fionnaraich waar ik even geleden rustte
op weg naar de uitlopers van Sgorr Ruadh
bijna om Sgorr Ruadh heen
Afdaling naar Glen Torridon
Eindelijk boven op de col, Bealach Ban, slingert het nog even door voordat het panorama naar de volgende vallei zich opent. Er moeten nog zeker vier kilometers gedaald worden tot aan een steile, massieve rotswand van bergen.
in de omgeving van Bealach Ban, bijna inzicht in de Torridon Vallei
Het binnendringen van de nieuwe vallei gaat eerst nog over de noordelijke flank van de berg Sgorr Ruadh. Ergens moet ik links af geven de stippeltjes op mijn kaart aan. Stippeltjes betekent 'no visible path'. Met de vorm van de bochten op mijn kaart probeer ik in het echt bij te houden waar ik zit om zo het punt te vinden waar ik het terrein in moet. Ik kom er niet goed uit en ga er maar bij zitten om te speuren naar iets van voorgangers. Soms zie je opvallende steenhoopjes, cairns, om naar toe te lopen. Niks zie ik dat helpt. 
Maar geluk moet je hebben. Turend in de vermoedelijk richting zie ik een man in rood T-shirt omhoog komen. Aan zijn traag verkennende stijl van lopen te zien zoekt hij blijkbaar ook. Wellicht staat hij nu waar zijn pad ophoudt en onzichtbaar wordt. Hij heeft blijkbaar een andere idee en gaat liggen. Liggen zonnen. Dat is ook een oplossing. 
Hij wordt mijn voorlopige richtpunt. Dwars door het terrein daal ik langzaam af. Naderbij gekomen ziet hij mij aankomen. Na de gebruikelijke vragen waar je vandaan komt wijst hij mij het vage einde van het pad waarover hij kwam. Voor mij het begin naar beneden.
vage contouren van een meer in de verte, dat moet Upper Loch Torridon zijn
Na het gezoek van gisteren schiet ik eerst een kompasrichting om de algemene richting vast te houden. Dat is een verstandige actie want na het hoopvolle begin moet ik de eerste kilometer toch een paar keer goed zoeken naar het vervolg van het pad. Daar krijg ik hulp van steenmannetjes. Tijdens de afdaling zie ik in het westen blauwe contouren van Upper Loch Torridon dat verbonden is met de Oceaan.
Drie uur heb ik nodig voor de afdaling. Mijn rugspieren beginnen te protesteren onder het gewicht van de rugzak. Ik hoop dat het morgen beter gaat. Dan meteen een flinke klim om door of over de hoge wand in de verte te komen. Voorlopig nog even negeren.
Aangekomen bij de Ling Hut ligt het mooiste gras rondom het huisje. De hut ligt hemelsbreed op 500 meter van de tweebaans A896. Wel met een meertje ertussen. Uit mijn gids weet ik al dat het geen bothy is maar een privé-hut van een klimvereniging, The Scottish Mountaineering Club. 
Op mijn vraag aan een passerende wandelaar of je hier zou mogen kamperen vertelt hij dat je normaal 50 meter afstand moet houden. Er is niemand die de hut gebruikt. Ik zit daarom niemand in de weg. Hoeveel mensen zullen er na halfzes nog langs komen? Een kwartier later staat mijn tentje en haal ik water uit een nabij beekje.
Ling Hut
Het is een meevaller dat hier bij de Ling Hut wat wind staat, dan heb je geen last van de midges. Door diezelfde midges ga je ook niet in je korte broek lopen. Ook teken blijven een constante zorg. Twee heb ik net verwijderd. Dat waren de teken die ik kon zien.
Wanneer ik mijn aantekeningen heb gemaakt is het bijna halfacht 's avonds en vind ik het nog steeds te warm om te eten. De pasta carbonara moet nog even wachten. Misschien ga ik dan voor het eerst na negenen slapen. Nog even lezen op mijn E-reader over de 'Terugreis van een dwangarbeider' en daarna kijken hoe pasta carbonara smaakt in de avondzon.

Waar zit ik nu? 
Bij de Ling Hut






 Crazy and Proud

Vrijdag 16 mei 2025, wandeldag 4

van de Ling Hut rondom de berg Beinn Eighe naar dorpje Kinlochewe

opgestaan 05.00, vertrek  ± 06.00, aankomst ± 17.30
11,5 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
± 18 km,  ± 600 m klimmen en ± 700 m dalen
temperatuur: s' morgens 10 graden, tot 24 graden 's middags,
lucht: hele dag strak blauwe lucht

watervalletjes in de beek Allt Coire Mhic Fhearchair
Crazy and proud
Welke idioot wordt er om vier uur wakker, staat om vijf uur op en neemt om zes uur 18 kilo op zijn rug om zich ruim elf uur af te matten? Dit soort overdenkingen onderweg heb ik gelukkig maar zelden. Snel verdringen. Terugkijkend aan het eind van de dag was het zo gek nog niet om zo vroeg te vertrekken nu ik om halfzes de Kinlochewe Campsite op loop en de laatste tentplek mag bezetten.

Trots ben ik op het vinden van mijn weg dwars door de moeras- en heidewildernis. Vandaag ruim vier kilometer zonder zichtbaar pad waaronder een afdaling van 600 naar 400 meter. Een goede kompasrichting schieten en dan zonder kleerscheuren voorzichtig naar beneden. Het kost heel wat spanning en extra energie. Er mag niks fout gaan.
terugblik op de cross country-afdaling van de watervallen naar
 lager in de vallei van de beek Allt Coire Mhic Fhearchair 
Vol geconcentreerd gaat het ook niet verkeerd en kom ik na bijna een uur heelhuids lager in de vallei waar de voortgang op vlakker terrein makkelijker wordt. Met die afdaling volg ik de aanbeveling in mijn gids: 'The 400 meter contour provides a useful guide rail round the flanks of Ruadh-stac Mor, and in poor visibilty a GPS may be useful here as the terrain is quite disorientating.' Alleen de 400 meter grens is voor mij zonder hoogtemeter nattevingerwerk en ik ben blij met het heldere en zonnige weer want een GPS zit ook niet in mijn uitrusting.
halfzes de zon priemt net over een bergkam bij de Ling Hut
tien voor zes een terugblik naar de Ling Hut die nog steeds
weigert in het daglicht te treden 
even na zessen, laatste terugblik op de Ling Hut vanaf de A896
Stepping Stones
Vanaf vier uur lig ik al wakker. Waarom weet ik niet. Het wordt een zware etappe, maar om daar nu wakker van te liggen is overdreven. Misschien is om negen uur naar bed gaan toch te vroeg. Halfzes, de tent is afgebroken en zit in de rugzak. De rest prop ik erbij. Nog een laatste controle of er niks achterblijft. Oké, lopen maar naar de A896 waar ik na de brug weer het terrein in duik en zal klimmen naar de eerste vallei van de dag; de vallei Dubh Mor.
stepping stones met voor mij de steunkous
Of het door de optimistische benadering komt weet ik niet, maar vanochtend gaat het in alle vroegte beter dan gedacht. Al om kwart voor acht uur heb de eerste 3,5 kilometer afgelegd en zit ik 250 meter hoger wanneer ik de herkenbare stepping stones over de beek Coire Dubh Mor bereik. Loop je de afgelopen dagen soms uren alleen nu ben ik onderweg om zeven uur al door een oude Schot ingehaald die mij na een kort gesprek over mijn route achterlaat met de opmerking 'take care'. Nog geen half uur later passeert net voor de stepping stones een tweede wandelaar. Met een kleine rugzak en zijn steunkousen is hij beduidend sneller dan ik.
achterom kijken geeft vaak een goed gevoel over je voortgang
Ik kijk nog een keer achterom. Dat geeft altijd een goed gevoel over de voortgang. De geplande rust sla ik over en volg de steunkous die ras kleiner wordt. Als volgende controlepunt verschijnen de meren aan het eind van de vallei. Hier moet ik naar het noorden afbuigen en aan de omtrekking van de berg Sail Mhor beginnen. Zonder problemen vind ik het pad dat ook met een cairn, steenhoop, wordt geaccentueerd. Voor mijn positiebepaling gebruik nu het meer Loch na Cabar. Alles gaat gesmeerd. Rustig stijgt het keienpad dat uit moet komen bij watervallen.
Loch na Cabar
Allt Coire Mhic Fhearchair waterfalls
Zonder onderbrekingen gaat de omtrekking van de berg Sail Mhor door. Waar ik voor de oriëntatie tegen een meer denk aan te lopen moet ik mijn beeld bijstellen. Het meer ligt zeker dertig meter hoger dan de watervallen waar ik moet oversteken. Bij veel wateraanbod schijnt dat een uitdaging te zijn, maar nu kun je er op verschillende niveaus zonder moeilijke fratsen overheen.
Ik wilde hier mijn eerste rust nemen, maar de nieuwsgierigheid of er toch aanwijzingen zijn voor een meer zichtbaar vervolg van de route drijft mij tot een verkenning van de verschillende overstapplaatsen. Nergens ontdek ik sporen van voorgangers. Die stippeltjes op mijn kaart, no visible path, geven steeds vaker, de echte situatie weer. 

Oefening Duits
Wanneer ik veilig vanaf de watervallen lager in de vallei ben aangekomen vind ik weer een pad dat het lopen een stuk aangenamer maakt. Gestaag trek ik verder tot ik ineens stemmen achter mij hoor. Een tweetal mannen van een jaar of zestig loopt op mij in. Bij dit soort zeldzame ontmoetingen wordt bijna standaard een kort gesprek aangeknoopt. Meestal over de wandeling, hoe het gaat, waar je vandaan komt en naar toe gaat. Dit keer ontwikkelt zich een langer gesprek. Bij vaststelling dat ze uit Duitsland komen schakel ik over op Duits om ook de tweede man bij het praatje te betrekken. Hun verhaal is intrigerend. Vorig jaar hebben ze al een poging gedaan om de CWT te lopen. Vlakbij de parkeerplaats langs de A896, bij de Ling Hut waar ik vanochtend gestart ben, is toen 's avonds hun tent weggeblazen tijdens een storm. Ze wisten naar Kinlochewe te liften en daar met hulp van een hoteleigenaar bij een B&B te overnachten.

Om de tocht toch af te maken zijn ze dit jaar van noord naar zuid gelopen. Ze hadden twee plaatsen in de minibus van Cape Wrath Guided Tours geboekt en betaald om naar de vuurtoren te komen. Alleen de ferry voer niet door teveel wind. Ze zijn toen met de reguliere bus naar Kinlochbervie gereden, 22 wandelkilometers ten zuiden van Cape Wrath. In tweeënhalve dag zijn ze vervolgens van daaruit heen en weer gelopen naar de vuurtoren van Cape Wrath om daarna vanuit Kinlochbervie de tocht naar het zuiden voort te zetten. Dit is hun laatste dag waarop ze de abrupt onderbroken etappe van vorig jaar overdoen en om nog een keer te genieten van deze omgeving. Ze overnachten weer bij dezelfde B&B die hun vorig jaar om elf uur 's avonds in hun netelige positie onderdak bood. 
"Ihren Deutsch ist besser als mein Englisch". Met deze afsluitende opmerking van een van de Duitsers gaan we weer uit elkaar. Dat van die ferry die niet vaart bij teveel wind is nieuw voor mij. Even onthouden.
prachtig fel groen mos. je moet er niet in gaan staan want dan zak je weg
Terreindoorsteek nummer twee
De twee Duitsers vervolgen hun pad, maar nemen een andere richting dan het pad waarop ik loop. Toch even controleren. Inderdaad ik moet van dit veilige pad af en dwars door het terrein meer naar het oosten tussen twee bergen door. Tot mijn verbazing klimmen de Duitsers naar een hoger niveau op de flank van de berg die we moeten omtrekken, de Ruadh-stac Mor.
Ik kies ervoor lager te blijven en dwars door de heideheuvels en kuilen naar de beek te lopen die moeten liggen tussen twee bergruggen. De ruggen zijn herkenbaar dus het behoud van mijn richting gaat goed. Boven mij zie ik de Duitsers een rust nemen. Zij kijken uit over het gebied waar ik mij doorheen worstel. Inmiddels loop ik zo bij ze weg en zal eerder aankomen in de volgende vallei.
Met de lage waterstand is de beekoversteek een uur later geen probleem. Anders had ik weer een stuk stroomopwaarts moeten gaan voor de oversteek. Nu kan ik door naar de volgende vallei waarin zich weer een mooi slingerende beek aftekent. Overeenkomstig de aanwijzing in mijn gids blijf ik op de zuidelijke helling van de vallei en vind daar sporen die mij verder leiden. De Duitsers zie ik niet meer.
Op en neer klim en daal ik verder tussen keien en rotsblokken. Tijdens de zoveelste rustpauze controleer ik mijn kaart en zie dat ik naar de ander kant van de vallei moet om over de bergrug te komen naar het volgende dal richting Kinlochewe. Weer volgt een stuk dwars door de ruige hei, over een beek, slalommend tussen moerasstukken tot ik op de noordelijke bergrug het pad vind dat mijn kaart beloofde.
Kinlochewe
Gestaag gaat dit pad naar de col. Dwars door een keienlandschap bereik ik het hoogste punt. Vanaf daar volgt een duidelijker pad naar beneden. Eindelijk hoef ik mijn kaart niet meer steeds te controleren. In de verte zie ik vaag bossen en enkele huizen. Dat moet Kinlochewe zijn.
Halfvier, nog bijna vijf kilometer naar Kinlochewe Campsite. Er tekent zich een 
lang keien- en grindpad af met brede kronkels. Mijn voeten worden zo langzamerhand beurs. Eerder heb ik al mijn gewone wandelsokken vervangen door mijn waterproofsokken. Die zijn dikker en geven minder wrijving. Mijn voeten worden desondanks steeds gevoeliger.
Kinlochewe op weg naar het restaurant
Uiteindelijk bereik ik het bos bij Kinlochewe en denk over het asfalt van de A832 sneller te zijn. De vele auto's drijven mij terug het bos in om parallel over een zandpad de laatste kilometer af te leggen. Om halfzes meld ik me bij de receptie met bij de deur het bord Full. De campsite staat inderdaad stampvol. Dat geldt nog net niet voor de hikers. Op de laatste vrije plek kan ik een kwartier later mijn tent opbouwen terwijl ik de midges van mij weg probeer te houden. Daarna lekker douchen, mijn mobiel starten en naar het restaurant van Hotel Kinlochewe voor een flinke pint of lager. Heerlijk. Ondanks dat ik de hele dag gedronken heb gaat dit er goed in. 
Terwijl ze bezig zijn met de voorbereiding van mijn maaltijd ga ik naar buiten om Judith te bellen. Aan beide kanten van de Noordzee gaat alles goed. Terug binnen met internet Polarsteps weer bijwerken zodat alle volgers kunnen zien waar ik nu weer zit.
in restaurant van Hotel Kinlochewe
Op de beperkte menulijst denk ik een heerlijke maaltijd met een Angus biefstuk te bestellen. Maar ik heb blijkbaar het woordje hamburger gemist. De 22 pond is wel hetzelfde. Links van mij zitten de twee Duitsers van eerder deze dag. Ze bevestigen dat mijn route uiteindelijk sneller was dan hun keuze. Dit is hun laatste avond. Morgen wieder nach Hause. Rechts van mij komt een ouder echtpaar te zitten die met hun rugzakken rechtstreeks vanaf het pad naar binnen lijken te komen. Uit de rugzak van de vrouw steekt de CWT-gids van Iain Harper, die ik ook gebruik. Binnen no time ben ik weer met hen in gesprek. Ik zal ze nog verschillende keren tegenkomen.
Terug op de campsite ontmoet ik de Duitse van drie dagen geleden in bothy Maol Bhuihde. Ze is over een andere route, via Craig, naar Kinlochewe gelopen. Kinlochewe wordt haar laatste overnachting op de CWT. Ze vindt het te zwaar en gaat nog twee dagen naar Edinborough. Ik wens haar plezierige dagen en een goede thuisreis. Daarna duik ik vlug mijn tent in om de midges te ontvluchten. Voor de zekerheid mijn sokken over mijn broekspijpen. Een goed moment om na deze zware, maar goed gelukte dag, weer een paar hoofdstukken in 'De terugreis van een dwangarbeider te lezen'. Dan kom je weer met je benen in een helaas echte wereld. Ook al is dat inmiddels tachtig jaar geleden.

Waar zit ik nu? 
In het dorp Kinlochewe






 Ontmoetingendag

Zaterdag 17 mei 2025, wandeldag 5

van dorpje Kinlochewe naar Loch an Nid

opgestaan 06.30, vertrek  ± 07.45, aankomst ± 16.30
± 9 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
± 18 km,  ± 600 m klimmen en ± 300 m dalen
temperatuur: s' morgens 10 graden, tot 24 graden 's middags,
lucht: hele dag strak blauwe lucht

zoekend naar de volgende cairn
Lost in time
Het is goed dat ik een schema bij me heb. Vandaag gaat de etappe volgens het schema naar Loch an Nid. Er staat bij dat het zaterdag is. Geen idee. Er is geen verschil tussen dagen. Het is 'gewoon' weer een wandeldag tussen de bergen. Alleen de route op mijn kaart geeft richting in mijn bestaan. 'S avonds de bijzonderheden over het komende traject lezen, kaart bestuderen en controleren op invisible path tekens.
vandaag mag ik vanaf Lochan Fada over een stippeltjeslijn=geen pad maar richting naar het noordoosten. Loch Meallan an Fhudair zal mij de weg wijzen.
Onderweg doe ik vele indrukken op die ik in mijn blog wil schrijven, alleen 's avonds bij het maken van mijn aantekeningen is de helft weer vervlogen. Ik hou het erop dat het door de hoeveelheid indrukken komt en door de vermoeidheid. Zo niet dan heb ik een probleem.
Wat ik mij vandaag wel herinner zijn de ontmoetingen; vanochtend met een Nederlandse jongen uit Nijmegen die zijn eerdere CWT dunnetjes overdoet. Verder drie Spanjaarden op gevorderde leeftijd die zeggen dat ze in Durness hun CWT zijn gestart en elke dag 30 kilometer lopen. Ze hebben weinig bagage. De rest zit in de begeleidende van. Als derde een Amerikaanse jongeman die wel een foto van mij wil nemen bij de watervalletjes van de beek Coire Mhic Fhearchair. Tot slot om zeven uur vanavond het seniore echtpaar dat ik gisterenavond al in het restaurant ontmoette. Ze gaan net als ik naar het noorden. Ik lig hier bij Loch an Nid al enige tijd te herstellen, maar zij gaan niet kamperen. Ze gaan volgens de vrouw nog vier mijl verder naar bothy Shenavall. Hij geeft toe dat het een "long day" wordt. Ze moeten laat vertrokken zijn, want langzamer wandelen dan ik is bijna niet mogelijk.
op de brug over River Kinlochewe om acht uur 's morgens
Leven in eenzaamheid
Vanochtend heb ik na de zware dag van gisteren uitgeslapen tot halfzeven. Op een camping moet je voor veel handelingen naar een sanitairgebouw. Weer even aanpassen aan de civilisatie. Belaagd door de midges pak ik met mijn muggennet over mijn hoofd alles in. Kwart voor acht, wegwezen van die stekende beesten. Bulten heb ik al genoeg, tot in mijn oksels aan toe. Ik ga ook niet wachten tot het winkeltje van Kinlochewe om acht uur open gaat. Dan maar een dag zonder een Snicker.
Na het passeren van de brug over de River Kinlochewe nog een klein stukje door het gehuchtje Incheril met de lokale school. Voor toegang tot het pad door de vallei mag ik via een voetgangershek naar binnen. Voertuigen komen niet zomaar deze vallei in. Wellicht om de verderop gelegen bewoners te beschermen tegen ongewenst bezoek. Vierenhalve kilometer verder langs de Heights of Kinlochewe staan verspreid nog enkele woningen. Een oud huisje staat er troosteloos bij, maar een paar honderd meter verder, net voordat ik naar een zijvallei ga klimmen staan toch twee moderne huizen midden in de verlaten vallei. Je moet er tegen kunnen om hier in eenzaamheid te wonen. Lijkt mij een probleem als je kinderen hebt. Of zouden het tweede huizen zijn?
Lochan Fada
De klim naar de Gleann na Muice vallei valt mee. Het loopt geriefelijk naar het noorden, geleidelijk stijgend langs de gelijknamige beek. Zo kan ik nog tijden door lopen. De Nijmeegse jongen haalt mij in en volgt na een paar minuten weer zijn Garmin GPSmap die blijkbaar sneller loopt dan mijn ouderwetse kaart. Hij moet door naar zijn volgende waypoint. En weg is ie. Ik ga op zoek naar de kleine meertjes die Iain Harper in zijn gids beschrijft aan het eind van de vallei, vlak voor Lochan Fada.
Lochan Fada met rechts twee kleine tentjes
Lochan Fada is niet te missen. Het meer is duidelijk groter dan de omringende meertjes en blijkbaar ook een trekker, want langs de oevers staan verschillende trekkerstentjes. Kleine groene vlakjes verloren in de weidsheid van de boomloze vlaktes en berghellingen rond het meer. Zijn het vissers, wandelaars, mountainbikers? Ik ga het niet vragen want mijn route gaat omhoog naar Bealach na Croise.
Verscholen beekoversteek
De korte uitdaging van deze dag gaat nu beginnen; de terreindoorsteek richting een oversteekplaats van de beek Coire Mhic Fhearchair. Eerst maar op zoek naar het meer Loch Meallan an Fhudair dat ik links moet passeren. Bij het stuk omhoog heb ik geluk met de steenhoopjes, de cairns, die enthousiastelingen voor mij om de paar honderd meter hebben opgestapeld. Dat scheelt weer extra gezoek.
Het verwerken van de honderdvijftig meter hoogtestijging valt mee en een klein uur later sta ik ter hoogte van het meer. Ik snap nu ook waarom het pad van voorgangers in werkelijkheid niet zoals op de kaart langs de oevers loopt. Tussen mij en het meer is het terrein doorsneden met diepe turfgeulen. Daar wil je wel wegblijven.
diepe geulen tussen mij en Loch Meallan an Fhudair
Ergens voor mij in het terrein moet nog de beek lopen die ik over moet. Zowel de gestippelde richting op mijn kaart als in mijn gids gaan naar een punt stroomopwaarts. Eerst maar een kompasrichting op de kaart opmeten en daarna in het terrein schieten. Oké, nu rustig dwars door het terrein. Een paar keer moet in mijn richting veranderen door diepe geulen. Daar aan voorbij weer de richting herstellen. Ineens zie ik een meter of twintig, dertig onder mij een beekje in een uitgesleten rotspartij. Zelfs een watervalletje en diepe kom in de rotsbodem zijn te ontwaren.
Dichterbij de rand gekomen zie ik dat het beekje boven de waterval eenvoudig moet zijn te passeren. Samen met een jongeman begin ik aan de zigzag naar beneden. Op de rotsbodem boven de waterval stroomt weinig water. Je loopt zo naar de overkant. Een mooi moment om de Amerikaan te vragen een foto van mij te maken bij deze prachtige verscholen verrassing in het terrein.
Loch an Nid
Eenmaal over Bealach na Croise loopt het langzaam af over een spoor dat meebuigt om de berg Sgurr Dubh. De warmte maken het sjouwen met de rugzak gaandeweg weer vermoeiend. Steeds vaker ga ik even zitten om op mijn kaart te kijken en naar de Schotse koekoeken te luisteren. Er zitten er hier veel. Ze zingen ook in een andere taal. Ik hoor de hele tijd '.uck you', '.uck you'. Apart.

In de nieuwe vallei komt mijn einddoel voor vandaag in zicht. Nog steeds lopend onder een heerlijke zon besluit ik vandaag nog voor het einde van de middag vierhonderd meter voor Loch an Nid aan de oever van het riviertje Alt Cul Doireachan mijn tent op te zetten. Een prachtige plek. 
Meteen maar even met mijn bezwete kleren aan zwemmen. Dat klinkt toch iets te stoer en blijft bij pootje baden. Dan maar in mijn zwembroek, alias onderbroek, de kleding schoonspoelen. Dan kan het nog mooi drogen in de warme zon
Onderweg vul ik regelmatig mijn waterzak bij en zijn de koele slokken met dit warme weer iedere keer weer een sensatie. Maar nu de tent staat kom ik op het idee om een kop thee te maken. Dan heb ik ook thea time en geeft 't cachet aan zo'n afgelegen plek.
Halfacht, etenstijd. Dit keer 'Mince Beef Hotpot'. Op internet lees je  'Deze aardappelpureeschotel met gehaktballetjes, prei, wortel en knoflook in een kruidige bouillonsaus is een smaakvolle en voedzame traktatie tijdens ieder avontuur'. Wanneer ik acht minuten na het opgieten van heet water de zak weer open ziet het eruit als stijfsel en de aangeprezen gehaktballetjes zijn van karton. Het smaakt wel. Straks nog een kop koffie. Ik kom hier in deze rust de avond wel door. Prachtig als ik om mij heen kijk.

Waar zit ik nu? 
Vlakbij Loch an Nid






Volgers

Zondag 18 mei 2025, wandeldag 6

van Loch an Nid via Corriehallie naar Loch an Tiompain

opgestaan 06.30, vertrek  ± 07.50, aankomst ± 17.20
± 9,5 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
± 18 km,  ± 650 m klimmen en ± 350 m dalen
temperatuur: s' morgens 10 graden, tot 21 graden 's middags,
lucht: licht bewolkt

inkijk in de Strath na Sealga vallei
met de kronkelende rivier en bloeiende brem
Verbinding
Net voor vertrek naar Schotland kwam ik door Judith op het idee van Polarsteps, een app waarmee anderen je reis kunnen volgen. Voor Judith zelf had ik 'locatie-delen' op Google Maps aangezet. Die ziet nu zelfs in welk restaurant ik zit te eten. Ze weet nog net niet mijn tafelnummer. Niet gehinderd door teveel kennis van Polarsteps wees ik bekende mensen, waaronder mijn hardloopgroep, op de mogelijkheid om mij te volgen op Polarsteps. Tot mijn tevredenheid heeft zich voor vertrek al een tiental potentiële volgers aangemeld. Tegen de tijd dat ik vertrek weet ik dat je ze ook moet toelaten. Intelligentie laat zich niet tegenhouden.
Op Schiphol vind ik uit dat je wel zelf iets moet doen om de anderen te laten volgen. Doe er meteen maar een foto bij en wat korte opmerkingen. Dat gaat goed tot het beginpunt bij Morvich. Daar voorbij loop ik snel uit de telefoon- en internetverbinding. Wel zie ik dat je offline ook 'steps' kunt maken. Die worden dan schoksgewijs verzonden zodra je de mobiel opstart wanneer je denkt dat er weer verbinding is, bijvoorbeeld in een dorp of op een hoge berg, of in de buurt van een zendmast. Behelpen, tot vandaag.
Bij Corriehallie loopt een weg, de A832, en er staan op een afstand van een kleine kilometer van elkaar wel drie huizen, waaronder Corriehallie. Toch even proberen. En jawel, contact. Meteen weer enkele geestdriftige volgverzoeken honoreren en wat foto's en een selfie er tegenaan.
Daarna even genieten van de aanmoedigende reacties en de 'likes'. In mijn enthousiasme probeer ik het 500 meter verder bij huis 2 nog een keer. Bingo. Nog steeds contact. Hup weer foto's bij de step, hoe verzin je het, '500 meter oost Corriehallie'. Dat ik 500 meter noord van Corriehallie zit rekent iedereen goed.
rust met Bolletje roggebrood
Met Judith heb ik al gebeld. Thuis en hier is alles oké. Dit keer zet ik mijn mobiel niet uit. Ik ben benieuwd hoe lang ik te volgen ben nu ik langzaam weer de heuvels in klim. Als ik zit uit te rusten gaat mijn telefoon. Dat is een aparte gewaarwording zo midden in de moors. Dochter Maxime en haar partner Tuur op de speaker met een blij bericht over de voorspoedige verkoop van het huis. Op mijn beurt kan ik ze life laten zien hoe ik midden in de hei op een bergflank zit met om mij heen hogere bergruggen. Ze vinden het indrukwekkend prachtig.

Strath na Sealga
'S morgens weegt de rugzak minder dan 's middags. Zonder problemen loop ik de eerste kilometer langs het lakengladde Loch an Nid waarin de tegenoverliggende heuvelrug mooi weerspiegelt. Een terugblik laat zien dat de plek die zestien uur mijn wereld was weer is opgenomen in het landschap.
bezig met het ontbijt in de ochtenddauw vlakbij Loch an Nid
nog even achterom kijken naar de plek waar ik geslapen heb
Nog in de slagschaduw van de heuvelrug loop ik langs het spiegelgladde meer
Bij de uitstroomkant van het Loch zie ik dat het stoere seniore Engelse echtpaar van gisterenavond niet verder is gekomen. In de verte zie ik ze wat ochtendrommelen om hun tent. Niks gisteren nog vier mijl na 19.00 uur. Heel verstandig. Waarom zou je je afbeulen om zo nodig in een bothy te slapen, terwijl je een tent bij je hebt?
herinneringen aan vroegere bewoning bij de ingang van de Strath na Sealga
de Nijmeegse jongen groet spontaan wanneer ik hem passeer
Ik ga niet naar bothy Shenavall, maar trek mijn route bij het bereiken van de Strath na Sealga recht naar het noorden door via een fikse klim. Die klim stel ik nog even uit. Eerst een rust om van de omgeving te genieten. Tijdens de laatste meters langs de beek Amhain Loch an Nid heb ik al gezien dat er hier en verderop in de Strath na Sealga vallei verschillende tentjes staan. Niet zonder reden. De vallei is prachtig dooraderd door de beek, gewatteerd met grote plukken fel geel bloeiende bremstruiken. Schitterend. Ik tel al snel zes tentjes. Het groene tentje van de jongen uit Nijmegen ben ik net gepasseerd. Hij groet spontaan. Wanneer ik even later de klim inzet wordt het beeld nog mooier. In de verte zie ik heel klein bothy Shenavall.
Corriehallie
Corriehallie is mijn volgende richtpunt. Ik weet niet wat ik mij daarbij voor moet stellen. Er moet daar een parkeerplaats zijn en in mijn oorspronkelijke planning heb in die omgeving een overnachting gepland. Eerst maar omhoog.
een soort hoogvlakte met kleine poelen
Aangekomen op een soort hoogvlakte wordt ik verrast door een Welsh tweetal. Niet zij, maar de roedel honden trekt mijn aandacht. Vijf Duitse herders hebben ze bij zich, alle omgehangen met een rugzak. Dat is nog eens rigoureus je hond uitlaten. Ik mag een foto maken.
Vervolgens wordt ik door Engelse zestigers ingehaald die minstens zoveel meetorsen als ik. Wel hangt er bijna net zoveel buiten hun rugzak als erin. 
Als ze op het hoogste punt rusten haal ik ze weer bij.  Ze zijn dit weekend munro's wezen beklimmen.

Een munro is een Schotse berg of heuvel met een hoogte die minstens 3000 voet ofwel 914,4 meter bedraagt. Deze bergen ontlenen hun naam aan Hugh Munro (1856–1919), die als eerste een complete lijst van deze bergen, bekend als Munro's Tables opstelde.
Ondanks hun relatief beperkte hoogte, is het bewandelen of beklimmen van de munro's niet eenvoudig. Zelfs in de zomer kunnen de weersomstandigheden nabij de top vrij gevaarlijk zijn: dikke mist, sterke wind, hevige regen en vriestemperaturen komen vaak voor. Het beklimmen in de winter is enkel weggelegd voor ervaren bergbeklimmers, deze beklimmingen worden tot de meest uitdagende beklimmingen van Europa gerekend. Sommige wandelaars zijn niet voldoende voorbereid op de vaak extreme weersomstandigheden op de top, waardoor soms doden vallen, vaak door wegglijden op natte rotsen en ijs.
De bekendste munro is ongetwijfeld Ben Nevis nabij Fort William. Hij is de hoogste heuvel of berg in Schotland en het volledige Verenigd Koninkrijk met een hoogte van 1344 meter (of 4.409 voet). Bron; Wikipedia.

Ik vraag of er hier op deze hoogte internet- en telefoonverbinding is. Ze controleren dat op hun telefoon. Helaas negatief. Ze schatten in dat er bij de parkeerplaats wel verbinding is. Ze halen me weer snel in en als ik vier kilometer verder op de parkeerplaats Corriehallie arriveer zie ik ze nog net wegrijden.
naast de naam van een parkeerplaats heet ook dit huis Corriehallie
Inderdaad heb ik bij Corriehallie en directe omgeving contact. Met een lunchpauze en de verschillende contacten ben ik een uur bezig. Niet erg want ik heb alle tijd. Dat geeft meteen een bevredigende verklaring dat ik later die middag zelfs ingehaald wordt door het oudere Engelse echtpaar dat ik vanochtend nog bij hun tent naast Loch an Nid bezig zag. 

Doorlopen
Het is pas 14.00 uur. Mijn geplande einddoel voor vandaag heb ik al bereikt. De bedachte tentplekken in de omgeving van Corriehallie vallen tegen. Ook heb ik helemaal nog geen zin om nu al te stoppen. Sterker, na het verhaal van de Duitsers eergisteren over een veerboot bij Cape Wrath die ineens niet vaart, heb ik behoefte aan wat meer reactietijd tegen onverwachte veranderingen tegen de tijd dat ik daar arriveer. Vandaag stond er als een soort rustdag maar 13 en morgen slechts 12 kilometer in het gedachte schema. Als ik nu doorloop kan ik een eerste inhaalslag maken.
Na de brug over de Dundonnell Rivier en de rust met plakken roggebrood gaat het met flink zoeken en extra kaartcontroles weer schuin omhoog over een pad dat de eerste paar honderd meter extra hindernissen aanbiedt om mij te testen.
Op een hoogte van 200 meter neemt het hoogteverschil af en loop ik over een herkenbaar spoor naar het oosten, richting Inverlael, het gedachte einddoel voor morgen. 
Na de oversteek van een bijna uitgedroogde beek slinger ik verder over de heide, waarbij ik zelfs even het spoor verlies. Net op dat moment wordt ik bijgehaald door het oudere Engelse echtpaar. Ze herkennen mij direct en wijzen mij weer terug naar het spoor. Vandaag moeten ze door naar een bothy waar een etenspakket op ze wacht. Ik leg uit dat ik niet zover ga en bij een meer wil overnachten. "That must be beyond that ridge", terwijl ik naar een glooiing wijs op achthonderd meter. Wanneer we daar zijn blijkt dat "there is always another ridge". Nog even leuk verder.
Ze lopen op mij uit en zijn het eerst op de volgende glooiing. Ze  zwaaien enthousiast naar me ten teken dat het meer gevonden is. Even later kijken ze om als ze de plof horen wanneer ik de rugzak in een doorgaande beweging van mijn rug laat glijden. Met wat pauzes  9,5 uur bezig geweest. 18 kilometer, ik hou het vandaag bij Loch an Tiompain voor gezien. Bijna 5 km verder dan gedacht. Ik ben aardig moe en mijn maag vraagt om een vulling. De ondergrond is hier niet geweldig droog, maar met een autoraam-ijsdeken onder de tent moet het toch binnen vochtvrij blijven.
Om zeven uur neem ik nog een foto van de tent aan het water. Dat geeft thuis weer een tastbare herinnering aan de afsluiting van deze dag. De zon schijnt nog steeds in mijn gezicht wanneer ik deze notities maak. De volgers zijn mij al sinds een uur of vier kwijt. Even niemand die precies weet waar ik lig. Lekker rustig. Tot morgen.


Waar zit ik nu? 
Loch an Tiompain 
tussen Corriehallie en Inverlael







Rolling Plans

Maandag 19 mei 2025, wandeldag 7

van Loch an Tiompain via Inverlael en Ullapool
naar de zuidwestpunt van Loch an Daimh
gelift tussen Inverlael en Ullapool

opgestaan 07.00, vertrek  ± 08.10 van Loch an Tiompain,
aankomst Inverlael 10.00, vertrek vanuit Ullapool 12.00, aankomst ± 17.45
± 8 uur wandelen inclusief pauzes en foto's maken,
± 21 km,  ± 250 m klimmen en ± 450 m dalen
temperatuur: s' morgens 10 graden, tot 21 graden 's middags,
lucht: licht bewolkt

Ullapool Harbour

Extra reservedag
In mijn aankondigingsblog van begin mei heb ik geschreven dat mijn planning niet in beton gegoten is. Nou, vandaag was het dunne specie. Mijn oorspronkelijke etappe-indeling gaat uit van zestien wandeldagen, een reservedag en twee reisdagen. In mijn planning staan twee kortere etappes; die van gisteren, 13 km van Loch an Nid naar Corriehallie, en aansluitend die van vandaag 12 km naar Inverlael, eindigend met een lift naar Ullapool. Eigenlijk waren ze meer bedoeld als herstel van de voorgaande dagen. Met tot slot de overnachting op een camping in Ullapool waar ik dan ook mijn voorraden zou aanvullen en batterijen kon opladen.
Al tijdens de latere voorbereiding op de tocht kwam ik er achter dat de 22 kilometer verplaatsing van Cape Wrath naar de veerpont over de fjord Kyle of Durness per minibus van de Guided Tours alleen kan als er plaats voor je is. Daarvoor moet je minimaal een dag voor aankomst bij Cape Wrath contact met ze opnemen. En dat ook nog eens voor Sandwood Bay, want daarna is er geen telefoonverbinding meer. 
Van onderweg ontmoette Duitsers die noord-zuid liepen hoorde ik drie dagen geleden dat het vervolgens niet gegarandeerd is dat de veerpont/ferry vaart. In hun geval niet door teveel wind. Zelfs met mijn reservedag kan het dan nog tricky worden om op tijd in Durness te komen. Er vanuit gaande dat de reservedag niet eerder is gebruikt. De bus van Durness naar Inverness vertrekt maar één keer per dag om 8.05 uur. Mijn vliegtuig vanaf Inverness Airport heb ik al maanden geleden geboekt voor vrijdag 30 mei en gaat niet op mij wachten.
wat je allemaal bedenkt in zo'n tent aan Loch an Tiompain
Door die toenemende onzekerheid rondom het eindpunt heb ik het etappeplan veranderd. Ik wil nu zoveel op mijn planning inlopen dat er een extra reservedag ontstaat. Als ik op de twee oorspronkelijk kortere etappes langer doorloop dan moet dat lukken. Gisteren heb ik daarom al een voorschot genomen op de wandeling van vandaag en bevind me op nog maar vier kilometer van Inverbroom bij Inversael. Liggend in mijn slaapzak aan Loch an Tiompain is de beslissing definitief geworden. Zo gaan we het doen.
het boodschappen doen in Ullapool is conform planning gelukt
Met dit nieuwe plan zal ik dus niet in Ullapool op de campsite slapen. Dat is niet zo handig. Ook al ga ik er dan nu niet overnachten misschien kan ik vragen of ik tegen betaling daar mag douchen. Ondertussen zou ik dan ook mijn powerbank kunnen opladen. Zeker als ik eerst boodschappen ga doen voordat ik die powerbank weer ophaal. Ook dit plan liep anders.

Darf ich mitfahren?
Ullapool is een kritiek punt in mijn planning. Zonder aanvullende poedermaaltijden zal er geen eten zijn op de komende overnachtingsplekken in de natuur. Ik wil daar in de enige outdoorshop in de omgeving vijf avondmaaltijden en drie ontbijten kopen.
De weg A835 tussen Inverlael en Ullapool wordt afgeraden om langs te wandelen. Daarom wil ik dat stuk liften. Vannacht ook al bedacht dat het waarschijnlijk niet zo handig is al te vroeg te gaan staan liften. Wie neemt er om acht uur 's morgen een ongeschoren wandelaar mee? Daarom vandaag uitslapen tot zeven uur.
terugblik op Loch an Tiompain
Nadat ik van mijn slaapplek aan Loch an Tiompain afscheid heb genomen begin ik aan de lange afdaling naar de River Broom waarlangs de A835 is aangelegd. Een kilometer gaans toont zich beneden de eerste glimp van Loch Broom. Dit loch heeft getijdewerking door de open verbinding met de oceaan. Om de druk op mijn knieen te verminderen loop ik op steile grasstroken zigzaggend naar beneden. Het maken van foto's van de groter wordende 'onderwereld' helpt ook. Nu ik dichterbij kom zie ik de echte weides in dit gebied vol met schapen. Even later ben ik één van de schapen wanneer de route dwars door de schapenweides loopt.
Niet ver van de plek waar de route de A835 bereikt is een parkeerplaats. Daar wil ik gaan liften. De tweehonderd meter ernaar toe maak ik de eerste liftgebaren. Nog voordat ik er ben zie ik een VW-bus stoppen. Versnellen, meteen actie voordat hij wegrijdt. Het is een bus met een Duits kenteken. Nock, Nock, wordt Klopp, Klopp. "Fahren Sie nach Ullapool?" Directer kon ik als Nederlander de vraag niet stellen. Het voorzichtige antwoord is "Ja""Darf ich mitfahren?" Nog steeds doelgericht en het antwoord is weer "Ja". Twee minuten na het eerste liftgebaar zit ik comfortabel en opgelucht achterin een kampeerbusje.
Onderweg als we langs Loch Broom naar Ullapool rijden natuurlijk de uitwisseling van de vakantiebelevenissen. Zo horen ze ook van mijn noodzaak om eten in te slaan. "Oh, wir gehen zum Tesco". Dann k
önnen Sie auch gleich da aussteigen und anfangen mit einkaufen". Zo sta ik ze een kwartier later op het parkeerterrein van supermarkt Tesco hartelijk te bedanken. Aansluitend ga ik met mijn mentale boodschappenlijstje naar binnen: nieuwe Snickers, mueslirepen, wat roggebrood en voor directe consumptie kant-en-klare boterhammen en een flesje cola. 
Je moet wel stevig in je schoenen staan, want door je trek stop je zonder erg teveel in je mandje en krijg je het bij de kassa niet meer in je rugzak. Het roggebrood is op. Dan maar een klein pakketje 'flat bread'. Geen idee, maar het ziet er eetbaar uit en er zit rogge in.
Shore Street Ullapool
Ullapool
Voor de directe consumptie wandel ik naar de haven en begin op een picknickbank in de zon. Heerlijk, zo'n cola na dagen beekwater. De Ham, cheese and chicken triple glijden genietend naar binnen.
Smoked Ham and Cheddar: Smoked reformed ham with added water, mature Cheddar cheese and mayonnaise in malted bread. Cheese and Tomato: A blend of mayonnaise, Cheddar cheese, Red Leicester cheese and tomato in white bread. Chicken and Bacon Mayo: A blend of mayonnaise, chicken breast and smoked bacon in malted bread.
Tijd om Judith en Maxime over deze positieve vorderingen te informeren. Dat we videobellen heeft meteen het voordeel dat ze de bulten onder mijn oksel kunnen inspecteren. Ik kan zelf niet zo goed in mijn oksel kijken. Volgens zuster Maxime zijn de bulten geen teken. Dan zijn het waarschijnlijk midges geweest. Hinderlijk. Maar wel makkelijk zo'n e-consult aan de haven. Meteen ook Polarsteps bijwerken op deze geriefelijke picknickbank. Leuk. Prima plek hier. Alleen het maken van selfies met mijn mobiel heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Het tijdvretende idee van douchen op de camping is totaal uit beeld geraakt. In de lichte wind van vandaag ruik ik mijzelf minder dan gisteren. Alleen met de elektriciteit moet ik nu zuinig zijn. De mobiel gaat uit. Eerst nog het belangrijkste, nieuwe droogmaaltijden. Ullapool is niet zo groot. De outdoor shop ligt tweehonderd meter van de haven. Om kwart voor twaalf mag ik voor 67,50 Britse ponden mijn rugzak weer tot de nok toe vol laden.

Loch Achall
Rond twaalf uur ga ik voor het derde deel van deze wandeldag op pad, de afsluitende 17 km naar Loch an Daimh. Mijn eerste richtpunt is Loch Achall, drie kilometer van Ullapool. Het lopen met opnieuw een 19 kilo zware rugzak gaat toch weer iets trager dan vanochtend. Zigzaggend door de straten van Ullapool zoek ik de noordelijke uitgang op.
stil straatje in Ullapool
Vlak voor de brug over de River Ullapool duik ik opnieuw het terrein in. Na een stuk met steengroeves wordt het weer stil. Des te opmerkelijker om de hoge stemmen en het gelach te horen van kinderen die vanaf een rots in een diepere kom van de rivier springen. Zelf neem ik een rust bij een volgende brug over de rivier.
Voorbij de brug toont zich weer de weidsheid en beperkte bewoning. Het lopen gaat makkelijk over een asfaltweg. Luxe. Het schiet goed op.  Met rusten erbij zit ik op een tempo van drie km per uur. Loch Achall komt in beeld en met lichte verfrissende tegenwind bereik ik de bossen van het verscholen Rhidorroch House. Het eind van het meer vormt weer een goed oriëntatie- en rustpunt. Lekker staren naar de beken die het meer in stromen terwijl ik in de gaten wordt gehouden door een groepje herten.
Loch Achall
Parallel aan de prachtig meanderende Rhidorroch River omzoomd door fel geel bloeiende brem rijgen de kilometers zich aaneen. Schapen met lammeren trekken zich weinig van mij aan. Een kudde herten houdt mij angstvallig in het vizier. De spaarzame huizen vormen de onderverdeling van de voortgang. Eerst het alleenstaande Cadubh huis en drie kilometer verder weer Rhidorroch Old Lodge. Daar is wat meer beweging. Jongelui lopen met kruiwagens over het gebied. Er staat een loods met allerlei voertuigen en machines direct naast de 4x4-track. Het lijkt een soort uitvalsbasis voor een werk verderop.
de bijna droge Rhidorroch River
Cadubh
rustende rugzak
bij Rhidorroch Old Lodge
Loch Daimh
De middag vordert. Nog twee kilometer. Voorbij Rhidorroch Old Lodge begint mijn eerste rustige klim van de dag. Tevens wordt ik vrijwilliger hekken sluiten. Iedere keer net als ik bij een van de hekken kom zijn er tegenliggers. De ene keer four-wheel-drives die ergens van terugkomen de volgende keer mountainbikers die blij zijn met mijn service. De komende dagen zal het aantal mountainbikers toenemen. Lijkt mij een aantrekkelijke bezigheid hier. Bij de steilere sporen leidt het volgens mij tot afbraak van de ondergrond waarmee het voor wandelaars zwaarder wordt.
Een terugkerend ouder echtpaar attendeert mij op de bothy on the far end of the loch. Ik bedank ze voor de tip. Maar ik weet al dat ik het bij de dichtstbijzijnde punt van het meer voor gezien hou. 21 km is genoeg. 
het eerste zicht op Loch Daimh
Over de top van de heuveluitloper krijg ik de eerste contouren van het meer te zien. Beneden zie ik een klein hokje staan. Daar zal ook wel goed gras zijn. Wel nog even 600 meter van de route met een afdaling van vijftig hoogtemeters. Het is het waard. Beneden in alle rust bij een klein badhokje vind ik een prima plek waar ik om kwart voor zes de tent opbouw. 
aan de zuidwest einde van Loch Daimh
Vanavond geen koude pint of lager in een Ullapoolse kroegDie is uit de planning gebuiteld. Vanavond wel koffie na de witte bonen met worstjes. Voorlopig zit ik hier op de uiterste punt van Loch Daimh wel bijna aan het geplande einddoel van wandeldag 8. En om het ingewikkeld te maken is dat einddoel nu het einde van wandeldag 7 geworden. De extra reservedag is geregeld.

Waar zit ik nu? 
Loch an Daimh  
waar de routemogelijkheden uit Ullapool en Inverlael samenkomen






Escape from Cape Wrath

Dinsdag 27 en woensdag 28 mei 2025, wandeldag 15/16

van Cape Wrath naar Campsite Sango Sands Oasis Durness in twee delen
6 uur inclusief pauzes, vertrek vandaag (28 mei) ± 06.45
1 km zuid van bothy Kervaig,  aankomst ± 11.15 op Campsite
± 22 km (inclusief 6 km op dinsdag), beperkt klimmen en dalen
temperatuur: van 8 graden s' morgens tot 13 's middags
's morgens fikse buien en opklaringen, 's middags opklaringen en droog,

prachtige regenboog alleen wel tegen de achtergrond van buien die mij gaan aanvallen
Laatste tentplek
Het afgelopen uur lig ik mij vol te proppen met Mars, Snickers, koeken, twee plakken roggebrood, twee blikken cola. Eerder heb ik staande bij de receptie van Campsite Sango Sands Oasis in Durness al twee kant-en-klaar boterhammen gegeten. Deels oude voorraad en deels zojuist bij de Spar nieuw gekochte attracties, want dat zijn al die lekkernijen na dagen van spaarzaamheid. Er hoeft niet meer streng op de etensplanning gelet te worden. De ontsnapping van Cape Wrath is gelukt en de tent is voor de laatste keer opgezet. Dit keer op de camping van Durness; Sango Sands Oasis.
tussen Cape Wrath en de laatste solitaire overnachting 
Laatste overnachting in het wild
Die ontvluchting van Cape Wrath was nog niet zo eenvoudig. Afgelopen nacht lag ik op weg naar Durness nog pas op 6 km verwijderd van Lighthouse Cape Wrath in de luwte van een containerhuisje in de onafzienbare moors tussen Cape Wrath en de Kyle of Durness. Zoals wel meer deze tocht was er ook gisterenmiddag bij het bereiken van Cape Wrath weer een verrassing. De ene keer is er geen restaurant, de volgende keer is er wel een restaurant maar mag je niet mee-eten en dan is het hotel weer vol.
Dit keer iets nieuws. Bij aankomst bij de vuurtoren op dinsdagmiddag zie ik al dat er geen minibus staat van de 'Guided Tours'. Van de vuurtorenvrouw hoor ik de reden; de ferry vaart niet, teveel wind. Dus dat wordt niks meeliften, dat wordt lopen. Daar heb ik gelukkig al rekening mee gehouden. De vuurtorenvrouw hoopt dat er morgen minder wind is anders vaart de ferry dan ook niet. Dat zou balen zijn. Goed dat ik vorige week een wandeldag heb ingehaald waardoor ik wat meer speling in de tijd heb tot aan de terugreis naar Nederland op vrijdag. Dus nog geen directe stress.
onafzienbare ruimte, maar het is te hobbelig en de wind zal mijn tent wegblazen
Het is pas half drie en de totale afstand naar Durness campsite is 22 km. Als ik nu al op pad ga kan ik die afstand mooi verkorten en heb ik meteen weer wat te doen. Lighthouse lady raadt mij bothy Kervaig aan. Die ligt op ongeveer 6 km van Cape Wrath. Detail, hij ligt op 1 km van de route. Onderweg passeer ik bij de afslag naar bothy Kervaig twee containerhokken met militair oefenmateriaal voor dit oefenterrein. Er naast kan ik op mooi vlak gras mijn tentje net een klein beetje uit de wind opzetten. Dat scheelt weer twee kilometers.
Met de zware aanloop vandaag naar Cape Wrath en deze 6 km erbij is 18 km voorlopig weer genoeg. Morgen de laatste 11 naar de ferry en dan nog 5 naar de camping in Durness. Dat alles in de hoop dat de ferry vaart anders heb ik een nieuwe uitdaging om op te lossen. 
Eerst maar mijn laatste Expedition Food maaltijd warm maken. Dit keer Fish and Patato with Parsley Sauce (800 kcal). Denk dat ik dat wel lekker ga vinden. En dan straks nog een Snicker. Tot morgen.
Woensdag, zal de ferry varen?
Het is 06.00 op deze woensdag wanneer ik de ochtendhandelingen afwerk. Ineens wordt ik in deze totale leegte gegroet. Even schrikken van een nog matineuzere, zwaar beladen wandelaar op weg naar de ferry. Hij weet ook niet of de ferry vandaag vaart. De ferry is sinds gisteren een stresspunt. Gisteren ging hij blijkbaar niet heen en weer door teveel wind. Ik heb geen idee hoe dit veer eruit ziet. Nooit over nagedacht en er altijd vanuit gegaan dat hij op schema of afroep vaart. Wat ga ik doen als niet vaart? Gelukkig heb ik nog een reservedag, maar dan wordt het wel kort dag voor de terugreis.
De vuurtorenvrouw sprak over een omtrekking van de Kyle of Durness, maar dan moet je al halverwege de track naar de ferry verlaten en weer aan een dwars-door-het-terrein zoektocht beginnen. Niet alleen ben ik daar te moe voor, ik heb ook geen kaart van dat gebied. Gedachten die mij de afgelopen nacht bezighouden.
mijn laatste overnachtingsplek bij de witte containers ligt al weer een kleine kilometer achter me
Het passeren van de wandelaar zet aan tot versneld inpakken en om kwart voor zeven begin ook ik aan de 10,5 km naar de ferry. De wind is nog aanzienlijk, zeker op momenten dat buien over mij heen rollen. Net voor de komst van zo'n bui nog een foto van een halve regenboog. Tijdens die buien daalt de temperatuur behoorlijk. Mijn vingers zijn dan te koud om mijn rugzakgespen te openen. Voor rusten is het te koud en te nat. Bovendien geef ik mijzelf geen tijd, want vanaf negen uur vaart de ferry, als hij vaart, weet ik van de vuurtorenvrouw. Wanneer hij na negen uur vaart, als hij vaart, weet ik niet.
eerste blik op de Kyle of Durness bij Achiemore
Onverstoord stap ik door over de slingertrack in de totale leegte. In een regenbui passeer ik een solitair huis, Inshore, waar een dieselaggregaat draait. Verder is er geen levend wezen te zien. Om halfnegen de eerste blik op de Kyle of Durness, nog tweeënhalve kilometer. Dat negen uur ga ik niet meer redden. 
blik over de Kyle of Durness. In de verte moet de steiger van de ferry zijn?
Wanneer ik zicht krijg op een groot deel van de Kyle zie ik in de verte iets kleins over het water schuiven. Even later komt het terug en gaat naar de andere oever. Zou dat de ferry zijn? Nadat ik tijdens mijn nadering het bootje drie keer heen en weer zie gaan neemt de hoop toe dat dit priegelding de ferry moet zijn. Bij het naderen van de aanlegplaats moet ik op het smalle pad aan de kant voor twee mini-bussen die met toeristen op weg gaan naar Cape Wrath. Die kunnen hier alleen gekomen zijn met de ferry. Mijn opluchting neemt toe. Even later sta ik met twee andere CWT-ers bij de aanlegplaats.
De vroege wandelaar van vanochtend is al naar de overkant gebracht bij de overvaarten van de toeristen. Nu die weg zijn is er geen reden meer om direct weer af te varen laat de veerman weten. Hij gaat pas weer over een half uur. Geen probleem. Ik ben allang blij en zo is er meteen tijd om uit te rusten en Polarsteps bij te werken. De laatste 30% van de batterij van mijn mobiel worden nu aangesproken. Dat komt nu goed als ik straks op de camping weer kan opladen. Einde aan dat geknoei om steeds maar op je stroomgebruik te letten.
Om 10.00 uur zet deze verkleinde versie van mijn beeld van een veerboot ons af aan de overkant bij Keoldale en beginnen de laatste 5 km in de berm van de asfaltweg, A838, naar Durness. Wel regelmatig de berm in voor het verkeer, maar het schiet een stuk beter op dan dwars door de moors.
een ontspannen terugblik op de Kyle of Durness richting Cape Wrath
bebouwde kom van Durness
indruk van campercamping Sango Sands Oasis
Relaxxx,
Wanneer ik ingecheckt ben begint het ontspannen. Nog even de tent in de regen opzetten en dan eerst Judith informeren dat het eindpunt is bereikt en het rusten is begonnen. Ze zit in Zutphen in de winkel en rust ook uit, van een uur gisteren op de crosstrainer.
De douche is een soort ontsmetting. Allerlei vieze luchten komen vrij en worden weggespoeld. Mijn wandelshirt waar ik al anderhalve week in loop gaat in een afsluitbare zak en de shirts die ik tijdens de heenreis droeg gaan aan. Er is maar één lange broek, dus die gaat gewoon weer aan met alle wandelluchten en vlekken van de hele tocht.
centrale kruising van Durness met tankstation, Spar en Post Office
Tijd om Durness te verkennen en inkopen te doen. Voor het eerst voelt het lopen wat stijf. Langzaam slenter ik door de twee straten van Durness. Je ziet aan de huizen dat het hier veel waait en regent. Afsluitend naar de Spar met een afwijkend assortiment van elders. Hier geen Quakers ontbijten. Wel roggebrood en een soort muesli die als een specialiteit wordt verkocht. De Cola is als overal. Langzaam wordt mijn mini-rugzak steeds zwaarder. Terug naar de tent en liggend eten. Vandaag geen kaartstudie van de etappe van morgen, geen verder doel dan rusten, relaxen, wat lezen, slapen en een restaurant.
Bar & Take Away Sango Sands Oasis
Dat restaurant blijkt later een soort feestkroeg met vier gerechten op het menu. Ik ga voor fried chicken filets with chips. En om het vervuilde lichaam door te spoelen een pint of lager. Bij toeval kom ik te zitten aan het tafeltje van de matineuze wandelaar die mij vanochtend vroeg om 06.00 begroette. We kijken wat terug op onze routes tussen Fort William en Cape Wrath. Hij heeft weer hele andere sporen gevolgd dan ik. Dat is het mooie van niet meteen af te reizen naar een andere plaats. Hier tref je nog mensen die hetzelfde hebben gedaan en je begrijpen.
uitzicht vanaf de campingrand
Morgen gaat hij terug naar huis. Morgen zal ook ik weer meer terugkeren in de gewone wereld. De wereld van planning, van vooruitkijken. Ik kijk uit naar het schrijven van mijn blogs. Een herbeleving van een unieke ervaring die ik niet meer zal vergeten. Tot binnenkort voor mijn dagverslagen.
uitzicht van de campingrand


Mijn dagverslagen worden in juni/juli aaneengeregen tot een totaalverslag:

om in de sfeer te komen hieronder de link naar mijn belevenissen vorig jaar

Verslag Kennismaking Cape Wrath Trail Schotland 2024

1 opmerking:

  1. Genoten van je reisverslag! Wat een prestatie ; chapeau hoor.
    Wat is Schotland toch prachtig hè… ik was er begin april en ook toen stonden de bermen en bergen vol met bloeiende gaspeldoorn ( brem).Hopelijk is het nog gelukt met Polarsteps..

    BeantwoordenVerwijderen