Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

zaterdag 7 september 2013

Wandelen GR 20 - Corsica; Keuzeproces, omschrijving, voorbereiding en training

Grens van de Wens

Keuzeproces
'Wie heeft dit voorgesteld?' vroeg Frank hijgend op dag 2. 'Dit is grensverleggend. Hier ligt mijn grens, anders ga ik niet meer met je mee'.
Ik meende nog dat Frank als eerste Corsica had genoemd, maar hij ontkende dit heftig. Toegegeven, ik was er vorig jaar al mee bezig geweest tijdens de laatste etappes van de GR10 in de Pyreneeën. Toen vroeg ik een tafelgenoot naar de zwaarte en het karakter van de GR 20. Het antwoord klonk zo eenvoudig dat ik het niet vertrouwde. Twintig jaar geleden hadden oud-collega's Ton en Peter toch niet voor niets twee pogingen nodig gehad om deze wandeling te bedwingen. Onlangs in de wandelgangen van een symposium had Ton nog verteld dat Peter de eerste keer geblesseerd was uitgevallen en hij adviseerde nog om een koord mee te nemen voor de moeilijke stukken.
Na vele wandelingen in Groot-Brittannië en vijf jaar in de Pyreneeën was het gewoon tijd voor een nieuwe wandeling, een nieuw land, een nieuw volk, een nieuwe cultuur. Gevoelsmatig voldeed de naam Corsica en het kleine beetje dat ik ooit over de GR 20 had gehoord aan deze behoefte. 
Keuzeproces is dan ook wel een groot woord. Je neust wat rond bij Bever-Zwerfsport en al bladerend in de Franstalige gids 'A travers la Montagne Corse' zie je op de overzichtskaart mooie namen van plaatsten als Calvi, Bastia, Ajaccio. Je stelt vast dat het om een te overziene afstand gaat. Ongeveer 200 km is een mooi aantal kilometers voor een trekkingvakantie. Daar ga je niet twee jaar over doen, dat doe je in een keer. Dat vond Frank toen ook.

Omschrijving
Naar mate ik meer in die gids ging lezen en op allerlei internetfora keek veranderde dat beeld. Volgens de gids had je voor die 200 km van Calenzana naar Conca (spreek uit Konka) 16 dagen nodig. Toen hadden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen. Later rond de jaarwisseling maakte ik een etappeoverzicht. Er kwamen dagen in voor waar je netto, zonder te rusten, tussen de zes en zeven  uur mee bezig zou zijn en slechts 6 tot 7 kilometer zou afleggen. Nog een keer nakijken op de bijgevoegde kaart liet inderdaad niet meer voortgang zien. Het aantal vermelde stijg- en daalmeters en de vele hoogtelijnen op de kaart gaven de voorlopige verklaring voor deze beperkte progressie.
Overzichtskaart GR20
Op Wikipedia las ik dat de GR 20 een zwaar wandelpad was op Corisca. Dat had ik inmiddels wel door. Op de hikers website voor Corsica werd dit met de titel 'GR 20 - the toughest long distance trail in Europe' nog verder aangescherpt. Als omschrijving voor de naam vermeldt men: GR stands for Grande Randonnée, which means big excursion in French. It is a network of long-distance footpaths in Europe, mostly in France, Belgium, the Netherlands and Spain. GR20 is considered to be the most difficult of all the GR routes. Its Corsican name is Fra li monti (sometimes spelled wrong as Fra li monte), what means "across the mountains" in Corsican.
Op, onder andere, Franse websites en weblogs las ik weer dat de zwaarte van de GR 20 overdreven werd en dat sommigen het in veel minder dagen deden. Twaalf en veertien dagen las ik. Maar dat waren mensen die sneller liepen dan de 'netto-tijden' die genoemd werden in de gids. Ik kan hier al verklappen dat wij tijdens onze laatste etappe een vreemde vogel tegenkwamen die er 8 dagen over had gedaan. Hij had soms drie etappes afgelegd op 1 dag. We hebben niet gevraagd of hij ook foto's had gemaakt en had rondgekeken. Hij keek weliswaar nog vrolijk en enthousiast maar of zijn werkgever de komende tijd nog energie uit zijn magere lijf kan verwachten wagen wij te betwijfelen.
Het rennen van de GR 20 is ook mogelijk. Onderweg lazen wij op een prikbord dat het mannelijk record rond de 35 uur ligt en het vrouwelijk record rond de 41 uur! Kortom voor elke ambitie is er een bijpassend tempo mogelijk.
vanaf het eerste moment mag er geklommen worden
Voorbereiding en training
In mijn weblogbericht waarin ik ons vertrek nog stoer aankondigde met 'Corsica, GR20, here we come' vertelde ik al dat wij voor de fysieke voorbereiding tussen november 2012 en juli 2013 310 kilometer getraind hebben over het Maarten van Rossumpad. Verder hebben we de conditie zoals altijd met sport op peil gehouden. Want een goede conditie is voor de GR 20 een vereiste. 
Ik heb de eerste dagen helaas verschillende droevige gezichten gezien waar het 'wat doe ik hier' van afdroop. Vaak vrouwengezichten; 'Een leuke bergwandeling riep ie nog. Hij ook altijd met zijn stomme ideeën'. Teleurstellend en niet relatiebevorderend. Wat je jammer genoeg in Nederland niet goed kan trainen zijn de stijg- en daalspieren en die heb je juist zo nodig.   

Praktische informatie
Veel praktische informatie staat in de diverse gidsen. Denk hierbij aan mogelijke etappe-indeling, uitrusting, voeding, overnachting. Naast de Franse gids zijn er ook goede in het Duits en het Engels. Meer recente en ontbrekende informatie heb ik gehaald van de website http://corsica.forhikers.com/gr20 
Daarin vindt je veel aanvullende details over de reis, de overnachtingsmogelijkheden, de prijzen e.d.. In de vervolgberichten zal ik daar meer over vertellen.  Als laatste bericht in deze serie zal ik een terugblik/review geven met mijn belangrijkste observaties en waarderingen. GR 20 - Corsica; Review - tips en ervaringen
Nu al kan ik zeggen dat het geen goedkope wandeling is geworden. Bij de refuges kostte bijvoorbeeld een blik bier E 6,50. En ik kan je vertellen dat je na een dag ploeteren in de bergen best een biertje lust.


Etappeplanning
Hieronder onze etappeplanning die we met behulp van de gids hebben samengesteld. Onze uitgangspunten waren; plusminus 7 uur per dag wandelen, 2 a 3 rustmiddagen voor eventueel herstel. Aantal dagen; 3 reisdagen, 17 wandeldagen, 2 reserve of site seeing dagen, totaal 22 dagen.
Heen; vliegen van Schiphol, via Nice naar Calvi, met taxi naar Calenzana. Terug: met mini-bus naar Porto Veccio en ten slotte met de bus naar Calvi.

Dit is het eerste bericht in de serie over onze wandelingen over GR 20.
Het volgende bericht zal gaan over de aankomst en het opstarten in Calenzana.

De dagberichten zijn tot een totaal verslag aaneengeregen in een 
voor tips en ervaringen ga naar mijn Review

1 opmerking:

  1. Ik vrees dat ik al moe ben bij het lezen maar lees graag het vervolg. Onderuit gezakt in een stoel, dat wel.
    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen