Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

maandag 5 juni 2023

Hermannshöhen: wandelen van Lämershagen (Oost-Bielefeld) naar hotel Peter auf 'm Berge (West-Bielefeld)

 Mooie stadsparken

Zaterdag 27 mei 2023

15 kilometer wandelen van Gasthof Deppe 
bij Lämershagen oost van Bielefeld
naar Hotel Peter auf 'm Berge west van Bielefeld.
14 km fietsen in omgekeerde richting.

Stadsexoten
De twee tegemoetkomende vrouwen zien hem niet en vinden mijn gewijs in eerste instantie storend. Totdat ze hem ook zien. Je staat toch verbaasd te kijken als je in het plantsoen een ooievaar ziet. Of hij de weg kwijt is of heel bewust gekozen heeft voor deze groene buitenrand van Bielefeld weet ik niet. Of is dit een nieuwe vliegende wolf of zwevende bever. Die hebben we ook zelf uitgezet en nu maken we ruzie of we ze nog wel willen. In Amsterdam is in de zeventiger jaren de halsbandparkiet rond het Vondelpark losgelaten en die zitten nu in heel 020. Sterker, ik lees dat sinds 2013 de veel grotere Alexanderparkiet ook begonnen is aan een inburgeringscursus. Die kunnen nog harder schreeuwen. Het geklepper van een ooievaar lijkt mij geen echt probleem. Als ze maar niet op je schoorsteen gaan broeden. Het is in ieder geval weer eens wat anders dan een merel of mus in je tuin. Het telt ook een stuk makkelijker bij de jaarlijkse vogeltelling.

De Ebbergkam
Zo, de eerste bezwete inspanning vandaag zit er op. Op aanwijzingen van een pratende Google Maps in mijn binnenzak 14 km fietsen van de parkeerplaats bij Peter auf 'm Berge dwars door de binnenstad van Bielefeld, vervolgens over een eindeloze Lipper Hellweg de stad weer uit en tenslotte een aardige klim naar Gasthof Deppe ten zuiden van Lämershagen. Wel zonder batterij-ondersteuning.
Eerst even een gecamoufleerde plek voor mijn fiets vinden en dan kunnen we zonder stress op pad. Dat ik van Gasthaus Deppe  omhoog moet om op de Teutoburger Wald kam te komen is geen verrassing. Dit keer zelfs over trappen, de Lämershagener Treppen.
Aansluitend gaat het verder over de Ebberg-kam met het hoogste punt van 309 meter. Daar moet volgens de richtingsaanwijzers ook de 'Eiserner Anton' staan. Geen idee hoe Anton eruit ziet, ben benieuwd. Het uitzicht is mooi. Links en rechts een foto.
Eiserner Anton
Ik had het kunnen weten. Op mijn kaart staat een toren getekend. De Eiserner Anton is een uitkijktoren. Hij heet eigenlijk Bismarckturm. De toren is namelijk in 1895 gebouwd ter ere van Kanzelier Otto von Bismarck. Waarom die toren dan nu Eiserner Anton wordt genoemd is mij niet duidelijk. Als ik het aan ChatGPT vraag luidt een mogelijke verklaring: IJzeren Kanselier (Der Eiserne Kanzler) is een van de meest bekende bijnamen van Bismarck. Het verwijst naar zijn vastberadenheid, krachtige politieke stijl en zijn rol in het verenigen van Duitsland. Maar in de naam Anton trapt GPT niet in. Doorlopen maar en niet omhoog. Het uitzicht over Bielefeld heb ik een paar honderd meter terug al gezien op het boomloze deel van de kam.
Toch flink hoge bomen (beuken?) in het Teutoburger Wald.
Vergelijk de twee wandelaars op het pad met de stamlengte
Stadspark Brands Busch
Bielefeld is omgeven door bossen. Voor mijn wandeling van vandaag betekent dat kilometers bomen in het gebied voor en na Bielefeld. Dat is wel mooi, maar vandaag was de stadrand en Bielefeld zelf het meest afwisselend. Zo loop ik naar mijn idee nog midden in de natuur over een promenade terwijl er noord en zuid van deze mooie vergraste velden op mijn kaart stadswijken staan getekend. Het is een enorm hondenuitlaatgebied met zelfs een kleine zwemvijver voor de viervoeters. Bij de nadering van de oude burcht Sparrenberg is het centrum van Bielefeld goed te overzien.
Bij de Sparrenburg kijk ik op de binnenplaats rond. De kiosk is tijdelijk gesloten en na wat foto's begin ik aan de afdaling naar de stad. Een wandelaar moet door. De route slingert langs de rand van de oude binnenstad en laat de mooie façade van het natuurkundemuseum zien en de omgeving van het statige Ratsgymnasium. Na een korte terrasrust verwissel ik dit verkeersdrukkere deel voor de rust aan de andere kant van de spoorlijn en vierbaans B61. Direct daarna begint het groene gebied van de Johannisberg.
natuurkundemuseum
Ratsgymnasium
Johannisberg
De Johannisberg is blijkbaar een historische groene trekpleister. Het pad zigzagt met elegante bochten langs mooie villa's en de recente jaren in ere herstelde Winzerscher Garten. Daar groeien tegenwoordig zelfs wijnranken. Halverwege en eenmaal boven bij hotel Mercure heb je een prachtig uitzicht over de stad.
uitzicht over Bielefeld vanaf de Johannisberg
Je passeert hotel Mercure over een statige allee in een prachtig parklandschap met vandaag overal bloeiende wilde bloemen. Bij de uitgang van het park houdt de gemigreerde ooievaar de wacht. Misschien is hij wel ontsnapt uit het verderop gelegen Heimat Tierpark Olderdissen. Daar kom ik pas na een kilometer op wanneer de Hermannsweg eenvoudig dit park binnendringt.
Heimat Tierpark Olderdissen
Het schiet niet op in het Tierpark. Net als de kinderen moet ik toch op veel plekken controleren wat er nu weer achter die omheining te zien is. Waar zijn de bevers bij de beverdam? Met mij controleren veel papa's en mama's mee. Een paar honderd meter verder zie ik pas enkele bevers in een kleine vijver. Zo zigzag ik van kleine reeën naar oehoes, langs wolven die zich schuilhouden, kippen, konijn en hazen in allerlei uitdossingen tot ik weer met de Hermannsweg buiten het Tierpark sta. Leuk zo'n kort stuk door een drukke omgeving met allerlei enthousiaste mensen en vooral genietende kinderen.
En ineens loop je weer alleen in het bos, regelmatig voorbij geracet door mountainbikers. Dit glooiende gebied rondom de TV-toren van Bielefeld leent zich prima voor een gemiddelde biker. Geen extreme afdalingen met rotspartijen, maar prettige zandpaden hier in het Östlicher Teutoburger Wald. Althans boven op de kam.
een achtsprong zie je niet vaak
Vlak na de TV-toren opent zich het bos en voordat ik aan de geleidelijke afdaling naar Peter auf 'm Berge begin maak ik nog een laatste foto van een vergezicht in zuidelijke richting. Dat is ook de richting die ik met de auto terug naar huis zal volgen. Maar eerst nog even 30 km met een omweg naar het oosten om mijn fiets terug te vinden bij Gasthaus Deppe.
Eigenlijk heb ik vandaag alles gewandeld en gefietst binnen de gemeentegrenzen van Bielefeld. Volgende keer laat ik Bielefeld achter me. Oerlinghausen en militair oefenterrein Sennelager komen dan binnen bereik. Dat wordt ergens aan het eind van deze maand. Tot dan, want het wandelen over de Hermannshöhen bevalt mij goed.

de dagberichten worden samengevoegd in een totaalverslag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten