Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

woensdag 29 augustus 2012

GR10 – PYRENEEËN 2012: Heelhuids terug

Eerder terug
Twee dagen eerder dan gepland ben ik geheel intact teruggekeerd uit de Pyreneeën. De soms wat langere trainingen over het Waterliniepad en Trekvogelpad eerder dit jaar, hebben zo een gunstig effect gehad op de fysieke conditie dat ik geen beroep hoefde te doen op de reservedagen en zelfs op het eind twee dagen achtereen lange bergetappes van 24 km heb afgelegd.  Hierdoor liep ik zelfs nog een dag op mijn planning in. Maar ja, wat moet je in je eentje op het eindpunt?
Ik heb via Judith mijn vlucht naar Nederland kunnen vervroegen en zit nu bij te komen van de vermoeienissen en de dorst.
Bovenop de Col del Pal met zicht op de Col de Mantet en op de achtergrond de alles dominerende Canigou van 2784 meter hoog
Warmte en dorst
Warmte en dorst heb ik namelijk dit jaar elke dag mogen ervaren. Regelmatig steeg de temperatuur in het mediterrane deel van de GR 10 ruim boven de 30 graden. Je kunt echter niet oneindig veel water meenemen, want je moet het ook allemaal meesjouwen. Dus na verloop van tijd kom je toch vocht tekort. Dat is een enkele keer vervelend. Daar staat tegenover dat als er dan, soms onverwacht, na uren een koud blik bier of cola gekocht kan worden er een intens diepe bevrediging naar binnen glijdt, die je nog kunt verlengen door super langzaam te drinken. Dorst-masochisme is een redelijke omschrijving van de ervaring.
Tussen deze momenten van lichamelijke sensatie was er weer het genot van de wandel/klim-inspanningen, de overweldigende natuur met prachtige vergezichten, een beangstigend moment met een paard? en de stimulerende ontmoetingen met collega-wandelaars. Ik zal mijn aantekeningen weer gaan uitwerken en ik schat dat ik over een paar dagen het eerste dagverslag zal publiceren.

De dagberichten zijn in een verslag aaneengeregen in een aparte pagina GR10 2012 - Pyreneeën oost - eindpunt Bayuls sur Mer

1 opmerking:

  1. Fijn dat je weer heelhuids en met veel verhalen bent thuis gekomen.ik ben benieuwd wat je allemaal hebt beleefd.je weet de spanning wel op te voeren..;-)))

    BeantwoordenVerwijderen