zondag 19 juli 2020

GR 128 Vlaanderenroute; Wandelen van Rumbeke - Roeselare naar Rijsseleinde bij Pittem

Rumbeke - Kachtem - Rijsseleinde
14 juli 2020
18 km

Belgische teksten

Wandelaars
Voor het eerst in jaren hebben we twee echte hikers ontmoet op de Vlaanderenroute. Twee dames van rond de veertig met heuse rugzakken, die bezig waren met een trektocht. Zo'n bijzonderheid wil je toch niet zomaar voorbij laten gaan. Ze waren al dagen op pad en waren zelfs een groep van vijf wandelaars tegengekomen.  Een echt nieuwtje. Net als wij konden ze de route van vandaag niet hoog waarderen. "Te veel macadam". Ze waren wel enthousiast over de natuurgebiedjes en natuurreservaten onderweg. We kregen zelfs de indruk dat ze er in overnachten. Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet, want een camping is iets dat je in België niet veel tegen komt. Belgen houden blijkbaar niet van kamperen.

Uittocht uit Rumbeke en doortocht door Kachtem
De route van vandaag was niet echt bijzonder, een soort verbindingsstuk. Los van twee mooiere natuurgebieden die er een beetje bijgesleept zijn ging het veel over macadam, Vlaams voor asfalt. Vernoemd naar de Schot McAdam. Eigenlijk vreemd, want die McAdam heeft meer een wegdek van verschillende lagen aangewalsde steenslag uitgevonden. Pas later is men er teer bij gaan mengen. Wat het gemeen heeft met beton of klinkers is dat je voetzolen er gevoelig van worden door de eentonige beweging.
Bij gebrek aan mooie landschappen zijn we maar op andere dingen gaan letten zoals Vlaamse teksten en speciale gebouwen. We hebben daarbij overal commentaar op en verbazen ons regelmatig.  Heerlijk Nederlands zeurend en enkele keren positief verrast voorwaarts. Zoals twee mooie beelden langs een achterafvoetpadje in Rumbeke of een complete wielerpiste verborgen achter een rij huizen en slechts toegankelijk via een klein steegje. Waar vindt je zoiets in Nederland? Mogen ze fier op zijn. Of de ruime en goed uitgeruste huizen in de Rumbeke wijk 'Armoede'. Die mooiere huizen zijn zeker van latere datum? We liepen een klein stukje op de lokale route voor het fietsexamen. Professioneel geregeld, met duidelijke borden.

In de wijk Armoede zouden wij niet graag wonen langs de verhoogde vierbaans snelweg A17. Wij konden e%&lkaar nau#$we(*&lijks ver@^*staan. Lekker als je in de tuin zit.
Met een ruime boog van zeker een kilometer werden we over de A17 geleid en konden aan de andere kant verder genieten van het lawaai. Maar dit keer wel een stukje over akkerpaden. Bij de rand van het dorp Kachtem zagen we een waarschuwingsbord met voor ons een nieuw woord: sluikstorten. Net zoiets als sluikreclame, maar dan anders. Beide zijn wel verboden. Voor een heterdaadje betaal je in Vlaanderen 250 euro.
Wat ons veel vraagtekens opleverde waren de teksten op het asfalt: "Blijven fietsen allemaal". We hadden het gisteren ook al verschillende keren gelezen. 'Verboden om af te stappen' of 'Hier niet stoppen' waren toen door ons bedacht als mogelijke verklaringen. Een positieve aansporing in plaats van een negatieve formulering. We hadden beter meteen op Google kunnen kijken. Het is een campagne die oproept om na de corona-epidemie door te gaan met fietsen naar school of werk. Het is een zogenaamde sensibiliseringcampagne. Echt waar, die bestaan hier. Overigens wel een leuke aansporing. België, en vooral Vlaanderen, is weliswaar een groot wielersportland, maar het gewone huistuin-en-keuken-fietsen zie je er minder dan bij ons.
Natuurversterking
Mooi vonden we het Rhodesgoedbos. Gedeeltelijk een ouder bos met veel nieuwe natuur. Maar het mooist vonden we de met een mengsel van bloemen en verschillende granen ingezaaide akker. Een kleurige aanblik van gele zonnebloemen, blauwe korenbloemen,  rode klaprozen, schitterend om te zien. Waarom zo'n prachtig veld? Om de bedreigde vogeltjes zoals de putter van zaden te voorzien lezen we op een informatiebord. Mooi initiatief.
Aan de rand van Kachtem werden we ook verrast door kunstzinnige natuur. Paarden van hout, die er best mooi uitzagen, maar vergezeld werden van betonnen tuinbeelden van het type gans, herderinnetje, kabouter. Snel verder over het macadamweggetje om dit te vergeten.
Of wat te denken van een afspuitplaats voor betonmixers bij een groenteverwerkingsbedrijf. Je leert van alles in het Vlaamse buitengebied. Het was inmiddels indringend gaan motregenen.
Provinciaals domein 'T Veld en Kasteel van Ardooie
We passeerden een typisch Vlaams café. Net als in Nederland is dat op een dinsdag rond de middag gesloten. Jammer. Even uitrusten op het terras en je lunchpakket opeten, daar trappen ze hier niet in. Zeker niet in deze coronatijd. Alles achter een enorm schuifhek.
Dan maar door naar het bos van het Provinciaals domein 'T Veld en daar even bijkomen op een bank. De rest van het bos vonden wij niet zo mooi als het Rhodesgoedbos. De drie grote vijvers hadden een vieze kleur water. Zwemmen leek ons niet zo'n goed idee, ook al schijnt de lokale bevolking te spreken over 't Zeetje.
Maar die bevolking heeft blijkbaar een wispelturige verhouding met dit domein. Vanuit de wandelgids haal ik de informatie dat de Gentse burggraaf Theodoor de Jonge het kasteel al in 1780-1781 liet optrekken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikten de Duitsers het als veldhospitaal en bakkerij. Het interieur werd zwaar beschadigd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het kasteel geplunderd door de bevolking, waarbij een groot deel van de inboedel, schilderijen en meubilair werd vernield. Of het aan de populariteit van de bezitter lag staat er niet bij. In 1981 verkocht de laatste kasteelheer De Jonge d'Ardoye het aan een particuliere eigenaar en een groot gedeelte van het kasteelpark aan de Provincie West-Vlaanderen. Daarom mogen wij vandaag door dat deel wandelen.
De route leidt ons zeer vriendelijk over het terras van het grote 'cafetaria De Keunepupe' waar je lekker iets kunt drinken en ook leuk op speeltoestellen in de weer kunt. Alleen niet nu. Alles is coronaproof opgeruimd.
Wij ronden het kasteelpark, gluren door de tralies van het grote toegangshek en zien een glimp van een indrukwekkende kasteelgevel. Daarna zien we vooral het hek rond het kasteelpark. Duidelijk van na de Tweede Wereldoorlog.
Na het kasteel volgt nog een klein stukje over een asfaltweg terwijl moderne kastelen, honderden meters lange hoge diepvriespakhuizen, het zicht op een horizon blokkeren. We zullen tot bij de auto bij het centrale kruispunt in Rijsseleinde helemaal geen horizon meer zien. Alles daar bestaat uit bedrijvengebouwen van behoorlijke omvang. Alleen de zwaluwen trekken zich nergens wat van aan. Natuur is natuur.
De route-uitzetters doen nog een laatste poging om je vlak voor de vriespakhuizen door de akkers te loodsen, maar het buitengevoel neemt zienderogen af. Als laatste landweggetje lopen we op de Hazestraat waar een grote sculptuur van een stier verwoede pogingen doet het landelijke te symboliseren. Maar hazen worden niet door stieren gevangen, hooguit in het vijftig meter verder gelegen restaurant 't Hazeveld opgegeten. We gaan niet eens kijken of het open is. De auto is binnen handbereik.

Elk jaar maken we enkele wandelingen over dit mooie pad. De dagberichten staan in een totaalverslag: GR 128 Vlaanderenroute

1. Beste Frans, het was leuk om je verhalen te lezen. Zelf woon ik dicht bij het Rhodesgoed. Door de coronaperiode hebben we veel gefietst en gewandeld in onze naaste omgeving. Wij wonen hier 38 jaar en nog ontdekken we mooie plekjes. Spijtig dat ik je niet kon ontmoeten en ontvangen. Ik wens je veel wandelplezier en leuke anekdotes. 😃 sabinevannieuwenhuyse@gmail.com