Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

woensdag 25 april 2012

Waterliniepad; Weesp-Muiden-Naarden-Weesp

Fort aan de Ossenmarkt
Quiltfort aan de Ossenmarkt.
Wist u dat de Kreatieve Groep Weesp zich verschanst heeft in het Fort Ossenmarkt en dat Frieda daar de quiltavonden verzorgt? Nee zeker? Wij wisten het ook niet. Maar omdat ik wilde weten waarom dit fort daar ligt kwam ik er toch maar mooi achter. 

...Binnen de vesting Weesp werd op de Ossenmarkt in 1859-1861 een bomvrije toren met rondgaande gracht en ophaalbrug gebouwd. In 1876 werd de gracht gedempt en het torenfort met steunmuren en een dekkingswal aan de oostzijde versterkt. Hierna volgde de bouw van een tweetal remises met ondergelegen buskruitmagazijn en projectielenvulplaats. Deze informatie komt van de website van de Hollandse Waterlinie http://www.hollandsewaterlinie.nl.
De Kreatieve Groep Weesp (KGW) is gevestigd in een historische locatie: Fort Ossenmarkt.
Dit torenfort is onderdeel van van De Stelling van Amsterdam. http://www.kgweesp.nl/activiteiten/quilten.html


Het fort Ossenmarkt is het eerste fort dat je tegen komt na het begin van het Waterliniepad dat ligt bij het station Weesp. En ook al hebben wij verder geen contact gezocht met Frieda, deze informatie betekende een echte blijmaker bij de start van dit tamelijk lange rondje dat we ons zelf op deze maandag in april hadden opgelegd; ongeveer 30 kilometer.
Fortingang
In Weesp zijn we niet alleen vanwege de nog volgende kilometers maar kort gebleven. Al tijdens het lopen van  het Trekvogelpad hadden wij er uitgebreid rondgekeken. Deze keer zagen we dat er zelfs een derde langeafstandswandeling (LAW) via Weesp loopt; namelijk het onlangs geopende Westerborkpad. Regelmatig zullen we vandaag tegelijkertijd over meer dan een LAW lopen; het Waterliniepad, het Westerborkpad en het Floris V pad. Zo snel hebben we nog nooit kilometers gemaakt op LAW's.
Kleurrijk schaap op de Vechtdijk
Schip wachtend op het opengaan van de Vechtbrug in de A1
Muiden
Na Weesp volgt het stuk langs de Vecht richting Muiden met links vele mooie woonboten en arken en rechts verschillende scheefgezakte en matig onderhouden boerderijen in de drassige veenbodem van de Nieuwe Keverdijkse Polder.
Gevel van het oude stadhuis
In Muiden zijn we ook al eerder geweest met eigen wandelingen. Toch is het iedere keer weer een mooi stadje om in rond te lopen. Bijkomend voordeel is het cafe 'Ome Ko' dat ik nog vanuit mijn jonge jaren ken. Het is onveranderd en heeft als belangrijke kwaliteit dat het al vanaf 08.00 geopend is.

In Muiden spenderen we dit keer weinig tijd aan de omgeving van het slot. Wat langer kijken we naar de prachtig gerestaureerde kazerne, die inmiddels onderdak biedt aan de gemeenteraad, de bibliotheek en zoals wij zagen een damesyogaclub. Die oude forten en kazernes zijn blijkbaar aantrekkelijk voor vrouwengroepen.
Het museum in het nabijgelegen Muizenfort is niet geopend door de moderne ziekte; 'vrijwilligerstekort'. Daarom meteen weer terug naar de polders waar wij genieten van het uitzicht en de mestlucht langs de afwateringswetering van het Naardermeer.
Via Naardermeer naar Naarden
Na de werkende molen 'De Onrust' lopen we langs de noordrand van het Naardermeer door moerasbossen en over de meerkade met links en rechts zicht op allerlei water- en weidevogels. Dit keer vinden we het te koud voor een koffiepauze bij de 'Machine'. Een rustmogelijkheid aan de oevers van het meer waar wij een eerdere keer lang met de koffieschenkende weduwe spraken.
Bastion Turfpoort waarin het Vestingmuseum is ondergebracht
De buitenwijken van Naarden moeten worden gepasseerd om weer een aantrekkelijk deel te bereiken, de bedekte weg om de vesting Naarden. Voor mij als geboren en getogen Naardernees bekend terrein. Maar ik ben al vele jaren geen inwoner meer en het is hier en daar behoorlijk anders van karakter dan toen ik hier nog spannend rondrende. De buitenwallen zijn lang niet meer zo begroeid en lager. Het lijkt nu meer een park.
Westbeer met daar achter de Zoute Gracht
Ter hoogte van de Zoute Gracht is er minder veranderd. Net als vroeger zijn er zelfs weer partijen stenen uit de herstelde vestingmuren gevallen. Een kostbare zaak dat eeuwige onderhoud maar wel de moeite waard om dit historische bolwerk te behouden. 
Na de Oostbeer laat ik Frank nog de restanten van de tankval zien net bij het begin van de dijk richting Valkeveen. Verder gaat het daarna langs het ravelijn Promers-Oranje en het Bastion Promers  naar de uitgang van de vesting. Deze namen waren wat weggezakt maar die heb ik weten op te frissen met behulp van de mooie website van David Kips. Voor de geïnteresseerden staat alles wat je ziet keurig uitgelegd en met foto's en plattegronden verduidelijkt op;  http://www.vestingnaarden.nl/.
Via de oude Tol passeren wij het ophaalbruggetje over de Bussumervaart en lopen daarna weer in de bebouwde wereld. Daar komt ook het moderne leven voorbij met werkende mensen die geen tijd hebben om hun hond uit te laten en dat uitbesteden aan de uitlaatservice. Die het zo te zien goed voor elkaar hebben.

Forten
Een tweetal kilometers lopen we vlakbij en soms op de grens van Naarden en Bussum, gemeenten die letterlijk aan elkaar gegroeid zijn. (info voor wandelaars; de route gaat vrijwel langs het station Naarden-Bussum, dus je kunt de tocht makkelijk onderweg nog inkorten). We verlaten de bebouwde kom weer via de Verlengde Fortlaan. 
In de wandelgids had ik al gelezen waarom verschillende huizen langs deze weg van hout zijn; ze lagen binnen de verboden kringen en moesten in tijd van oorlog snel afgebroken kunnen worden om het schootsveld rond de forten vrij te maken. Jaren heb ik er langsheen gefietst naar school en dat alles nooit geweten. Even later passeren we de Batterijen langs de Karnemelksloot waarop mijn  vader ooit schapen had lopen. Nu pas weet ik hoe deze werken echt heten en waarvoor ze precies bedoeld waren. Als je maar lang genoeg doorwandelt weet je alles.
Oostrand Naardermeer
Over het Laarsenpad langs de oostrand van het Naardermeer hebben we al verschillende keren gelopen maar het blijft iedere keer weer een mooie activiteit. Voor kinderen moet het balanceren over deze slingerende planken in dit moerasbos een aantrekkelijke uitdaging zijn.

Het lopen door de nieuwe natuur die in de Melkmeent gecreëerd is tussen het Naardermeer en de Ankeveense Plassen is aangenaam, hoewel waterdichte schoenen geen overbodige luxe zijn. Zeker als je richting fort Uitermeer een kudde Galloway koeien met kalveren en stieren wil omtrekken. Sommige van die koeien blijven daarbij ook nog halsstarrig staan op een bruggetje waar jij over heen wilt. Zo nieuw hoeft die natuur nou ook weer niet.
Molens de Eendracht en de Vriendschap
Terug langs de Vecht
Vanaf Fort Uitermeer is het nog vier kilometer lopen langs de Vecht terug naar Weesp. Vanaf deze kant van het water heb je een mooi zicht op de Molens aan de overkant. Bij terugkomst in Weesp zien we ook dat er een soort openlucht theater is gebouwd op de wallen ten oosten van de Ossenmarkt. Ook bij het Torenfort draait de creativiteit op volle toeren gelet op het aantal fietsen. Maar wij, en terriër Jack, laten het bij deze constatering en drukken door naar het station om in de trein weer even ontspannen te zitten tijdens onze terugweg langs plekken waar we zojuist nog wandelend van genoten hebben.


De dagberichten staan in een totaalverslag verzameld: Waterliniepad 2012

Voor al mijn andere wandelingen in Nederland zie: mijn wandelingen in Nederland

6 opmerkingen:

  1. Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt ;). Kan het wel waarderen hoor dat je ook voor ons op zoek gaat naar iets quilterigs.
    Dank voor de mooie plaatjes die je ons laat zien van ons mooie waterlandje. Zo leer en zie je nog eens wat.
    Enneh...... Ook gefeliciteerd he!
    Groetjes Berna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. is toch wel een reisgids aan jou verloren gegaan
    misschien iets voor de toekomst??
    Leuk he om te ontdekken dat een mens nooit te oud is om te leren
    fijn dat je zo meedenkt op ons quiltterrein
    misschien schuif je vandaag of morgen ook eens aan? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Mevrouw Ineke,
      Gelet op uw eindconclusie moet ik enigzins formeel reageren. Weliswaar allereerst mijn dank voor uw reactie. Echter de constatering dat ik in het voorbijwandelen mogelijkheden zie voor de quiltwereld mag niet verward worden met verder gaande ambtities. Met andere woorden de affiniteit en dienstbaarheid beperkt zich tot de beoefenaars van het quilten in mijn directe omgeving en in voorkomend geval zelfs daarbuiten, maar strekt zich niet uit naar het feitelijke quilten of nevengestelde activiteiten. Ik hecht er aan dit te benadrukken om geen valse verwachtingen op te roepen. (of over mijzelf af te roepen). Vanuit deze positie hoop ik u en anderen in de toekomst toch van informatie te mogen verschaffen, uw dienstwillige Walk and See.

      Verwijderen
    2. Ik ben het wel met de vorige schrijfster eens ,er is een reisleider aan je verloren gegaan,dank je wel voor je ,,rondleiding,,
      Alle ander info is meegenomen en misschien kunnen wij daar ooit ons voordeel mee doen.
      Dank je ,ik kijk uit naar jullie volgende wandeling.
      Groetjes karin

      Verwijderen
  3. Mooi verslag, wellicht is een quiltwandeling een optie? Slimme vrouw die Frieda!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een beetje laat heb ik je formele antwoord gelezen
    ik blijf het jammer vinden dat je niet aan onze bee wilt deelnemen
    misschien blijft dan als enige optie , de voorgestelde quiltwandelin, over
    misschien als we met genoeg quilters aan jouw quiltwandeling deelnemen kunnen we je zover krijgen om eens een middag toe te kijken en ons desnoods van enige versnaperingen voorzien Zelf verblijf ik momenteel in Vive la France maar je echtgenote weet precies wanneer ik terug kom en kan dan misschien zo een bee organiseren, wachtend op je antwoordt ga ik verder met vakantie vieren
    een hartelijke groet en tot gauw Ineke

    BeantwoordenVerwijderen