Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

dinsdag 2 juli 2013

Maarten van Rossumpad; Wandelen van Eerbeek via Beekbergen naar Apeldoorn

Eerbeek - Apeldoorn
26 juni 2013

Veul langs 't kanaol

Een prima nacht en een beetje rommelig ontbijt met een spagetti-look-a-like voor Frank en mueslipap voor mij, is de overgang van gisteren naar de start van vandaag. Het ontbijt wordt geserveerd aan een luxe tafel in een regelmatig terugkerende zon en onder toezicht van die arme Hulle Bulle.

Sprengen
Na de magnifieke wandeling van gisteren start deze dag met een lang stuk langs het Apeldoornskanaal met aan de overzijde een luidruchtige weg. Niet erg opwindend. We tellen de ophaalbruggen om onze vordering aan af te meten. Je moet jezelf wel een beetje stimuleren.
Pas na zesenhalve kilometer gaat het langs de Vrijerbergspreng de bossen weer in.  Die spreng is samen met andere sprengen bedoeld om het peil van het Apeldoornskanaal op hoogte te houden. Langs deze wateraanvoerende spreng is men bezig met de aanleg van een dikke waterpijp, die in tijden van wateroverschot in het Apeldoornskanaal, het water gaat terugpompen naar ? het begin van de spreng! Wij hebben iets gemist, maar het riekt naar dubbel werk.
Stationsmeubilair
Halte Immenbergweg
Na een mooie golfbaan volgt op kilometer 8, onder een viaduct van de A-50, een Spartaanse halte van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij. We lopen door, drinken tijdens de rust bij camping de Bosrand geen koffie want de vrijwillige bijdrage voor de koffie werkt alleen met gepast geld in een automaat. En dat hebben we niet bij ons. Weer verder lopend langs de enorm wijde akkervlakte tussen Lieren en Beekbergen, vergapen wij ons aan de verschillende kapitale villa's die aan de randen van dit gebied langs de Hulhorstweg en Hulleweg zijn neergezet.
De vermoeidheid van de twee eerste dagen met een rugzak wordt in Beekbergen voelbaar. Daarom eerst maar een welkome rust met uitsmijter in hotel-restaurant De Smittenberg. 
In de bossen van het Spelderholt en het Engelanderholt werd klimmen en dalen we nog verschillende keren kort in een aangename omgeving met stukken hei en een rustplaats bij een ven. De wandeling sluit in stijl af met een mooi smal pad langs de Koppelsprengen, om te eindigen bij de geslaagd gerestaureerde Hamermolen.
Nog een klein stukje naar een verlaten bushalte aan de Hoenderlose weg waar tot onze opluchting ook nog een mini-bus langs komt. Een mooie start van het rugzakkenseizoen met 2 x 21 km, maar nu even lekker uitrusten in de bus en de trein.

Dit is een vervolgbericht in de serie over onze wandelingen over het Maarten van Rossumpad. Het aaneengesloten verhaal staat ook in de aparte pagina, zie de rechter marge.

Voor al mijn andere wandelingen in Nederland zie: mijn wandelingen in Nederland


1 opmerking:

  1. Dat kanaal ken ik heel erg goed, ik rijd er 'altijd' langs wanneer ik naar Bep's Atelier ga. Of wanneer we ons januari weekendje weg hebben in Eerbeek. Goh er langs wandelen, dat moet inderdaad redelijk deprimerend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen