Contact

TREKTOCHT- en WANDELVERSLAGEN

zaterdag 31 mei 2025

Trektocht Cape Wrath Trail 2025: van Cape Wrath naar Durness

Dinsdag 27 en woensdag 28 mei 2025, wandeldag 15/16

van Cape Wrath naar Campsite Sango Sands Oasis Durness in twee delen
6 uur inclusief pauzes, vertrek dinsdag (27 mei) vanaf Cape Wrath ± 14.45
 vertrek woensdag (28 mei) ± 06.45 1 km zuid van bothy Kervaig, 
 aankomst ± 11.15 op Campsite Sango Sands Oasis
± 22 km (inclusief 6 km op dinsdag), beperkt klimmen en dalen
temperatuur: van 8 graden s' morgens tot 13 's middags
's morgens fikse buien en opklaringen, 's middags opklaringen en droog,

Escape from Cape Wrath

prachtige regenboog alleen wel tegen de achtergrond van buien die mij gaan aanvallen
Laatste tentplek
Het afgelopen uur lig ik mij vol te proppen met Mars, Snickers, koeken, twee plakken roggebrood, twee blikken cola. Eerder heb ik staande bij de receptie van Campsite Sango Sands Oasis in Durness al twee kant-en-klaar boterhammen gegeten. Deels oude voorraad en deels zojuist bij de Spar nieuw gekochte attracties, want dat zijn al die lekkernijen na dagen van spaarzaamheid. Er hoeft niet meer streng op de etensplanning gelet te worden. De ontsnapping van Cape Wrath is gelukt en de tent is voor de laatste keer opgezet. Dit keer op de camping van Durness; Sango Sands Oasis.
tussen Cape Wrath en de laatste solitaire overnachting 
Laatste overnachting in het wild
Die ontvluchting van Cape Wrath was nog niet zo eenvoudig. Afgelopen nacht lag ik op weg naar Durness nog pas op 6 km verwijderd van Lighthouse Cape Wrath in de luwte van een containerhuisje in de onafzienbare moors tussen Cape Wrath en de Kyle of Durness. Zoals wel meer deze tocht was er ook gisterenmiddag bij het bereiken van Cape Wrath weer een verrassing. De ene keer is er geen restaurant, de volgende keer is er wel een restaurant maar mag je niet mee-eten en dan is het hotel weer vol.
Dit keer iets nieuws. Bij aankomst bij de vuurtoren op dinsdagmiddag zie ik al dat er geen minibus staat van de 'Guided Tours'. Van de vuurtorenvrouw hoor ik de reden; de ferry vaart niet, teveel wind. Dus dat wordt niks meeliften, dat wordt lopen. Daar heb ik gelukkig al rekening mee gehouden. De vuurtorenvrouw hoopt dat er morgen minder wind is anders vaart de ferry dan ook niet. Dat zou balen zijn. Goed dat ik vorige week een wandeldag heb ingehaald waardoor ik wat meer speling in de tijd heb tot aan de terugreis naar Nederland op vrijdag. Dus nog geen directe stress.
onafzienbare ruimte, maar het is te hobbelig en de wind zal mijn tent wegblazen
Het is pas half drie en de totale afstand naar Durness campsite is 22 km. Als ik nu al op pad ga kan ik die afstand mooi verkorten en heb ik meteen weer wat te doen. Lighthouse lady raadt mij bothy Kervaig aan. Die ligt op ongeveer 6 km van Cape Wrath. Detail, hij ligt op 1 km van de route. Onderweg passeer ik bij de afslag naar bothy Kervaig twee containerhokken met militair oefenmateriaal voor dit oefenterrein. Er naast kan ik op mooi vlak gras mijn tentje net een klein beetje uit de wind opzetten. Dat scheelt weer twee kilometers.
Met de zware aanloop vandaag naar Cape Wrath en deze 6 km erbij is 18 km voorlopig weer genoeg. Morgen de laatste 11 naar de ferry en dan nog 5 naar de camping in Durness. Dat alles in de hoop dat de ferry vaart anders heb ik een nieuwe uitdaging om op te lossen. 
Eerst maar mijn laatste Expedition Food maaltijd warm maken. Dit keer Fish and Patato with Parsley Sauce (800 kcal). Denk dat ik dat wel lekker ga vinden. En dan straks nog een Snicker. Tot morgen.
Woensdag, zal de ferry varen?
Het is 06.00 op deze woensdag wanneer ik de ochtendhandelingen afwerk. Ineens wordt ik in deze totale leegte gegroet. Even schrikken van een nog matineuzere, zwaar beladen wandelaar op weg naar de ferry. Hij weet ook niet of de ferry vandaag vaart. De ferry is sinds gisteren een stresspunt. Gisteren ging hij blijkbaar niet heen en weer door teveel wind. Ik heb geen idee hoe dit veer eruit ziet. Nooit over nagedacht en er altijd vanuit gegaan dat hij op schema of afroep vaart. Wat ga ik doen als hij niet vaart? Gelukkig heb ik nog een reservedag, maar dan wordt het wel kort dag voor de voorbereiding van de terugreis.
De vuurtorenvrouw sprak over een omtrekking van de Kyle of Durness, maar dan zou je al halverwege naar de ferry de track moeten verlaten en aan een dwars-door-het-terrein zoektocht moeten beginnen. Niet alleen ben ik daar te moe voor, ik heb ook geen kaart van dat gebied. Gedachten die mij de afgelopen nacht bezighouden.
mijn laatste overnachtingsplek bij de witte containers ligt al weer een kleine kilometer achter me
Het passeren van de wandelaar zet aan tot versneld inpakken en om kwart voor zeven begin ook ik aan de 10,5 km naar de ferry. De wind is nog aanzienlijk, zeker op momenten dat buien over mij heen rollen. Net voor de komst van zo'n bui nog een foto van een halve regenboog. Tijdens die buien daalt de temperatuur behoorlijk. Mijn vingers zijn dan te koud om mijn rugzakgespen te openen. Voor rusten is het te koud en te nat. Bovendien geef ik mijzelf geen tijd, want vanaf negen uur vaart de ferry, als hij vaart, weet ik van de vuurtorenvrouw. Wanneer hij na negen uur vaart, als hij vaart, weet ik niet.
eerste blik op de Kyle of Durness bij Achiemore
Onverstoord stap ik door over de slingertrack in de totale leegte. In een regenbui passeer ik een solitair huis, Inshore, waar een dieselaggregaat draait. Verder is er geen levend wezen te zien. Om halfnegen de eerste blik op de Kyle of Durness, nog tweeënhalve kilometer. Dat negen uur ga ik niet meer redden. 
blik over de Kyle of Durness. In de verte moet de steiger van de ferry zijn?
Wanneer ik zicht krijg op een groot deel van de Kyle zie ik in de verte iets kleins over het water schuiven. Even later komt het terug en gaat naar de andere oever. Zou dat de ferry zijn? Nadat ik tijdens mijn nadering het bootje drie keer heen en weer zie gaan neemt de hoop toe dat dit priegelding de ferry moet zijn. Bij het naderen van de aanlegplaats moet ik op het smalle pad aan de kant voor twee mini-bussen die met toeristen op weg gaan naar Cape Wrath. Die kunnen hier alleen gekomen zijn met de ferry. Mijn opluchting neemt toe. Even later sta ik met twee andere CWT-ers bij de aanlegplaats.
De vroege wandelaar van vanochtend is al naar de overkant gebracht bij de overvaarten met de toeristen. Nu die weg zijn is er geen reden meer om direct weer af te varen laat de veerman weten. Hij gaat pas weer over een half uur. Geen probleem. Ik ben allang blij en zo is er meteen tijd om uit te rusten en Polarsteps bij te werken. De laatste 30% van de batterij van mijn mobiel worden nu aangesproken. Dat komt nu goed als ik straks op de camping weer kan opladen. Einde aan dat geknoei om steeds maar op je stroomgebruik te letten.
Om 10.00 uur zet deze verkleinde versie van mijn beeld van een veerboot ons af aan de overkant bij Keoldale en beginnen de laatste 5 km in de berm van de asfaltweg, A838, naar Durness. Wel regelmatig de berm in voor het verkeer, maar het schiet een stuk beter op dan dwars door de moors.
een ontspannen terugblik op de Kyle of Durness richting Cape Wrath
bebouwde kom van Durness
indruk van campercamping Sango Sands Oasis
Relaxxx,
Wanneer ik ingecheckt ben begint het ontspannen. Nog even de tent in de regen opzetten en dan eerst Judith informeren dat het eindpunt is bereikt en het rusten is begonnen. Ze zit in Zutphen in de winkel en rust ook uit, van een uur gisteren op de crosstrainer.
De douche is een soort ontsmetting. Allerlei vieze luchten komen vrij en worden weggespoeld. Mijn wandelshirt waar ik al anderhalve week in loop gaat in een afsluitbare zak en de shirts die ik tijdens de heenreis droeg gaan aan. Er is maar één lange broek, dus die gaat gewoon weer aan met alle wandelluchten en vlekken van de hele tocht.
centrale kruising van Durness met tankstation, Spar en Post Office
Tijd om Durness te verkennen en inkopen te doen. Voor het eerst voelt het lopen wat stijf. Langzaam slenter ik door de twee straten van Durness. Je ziet aan de huizen dat het hier veel waait en regent. Afsluitend naar de Spar met een afwijkend assortiment van elders. Hier geen Quakers ontbijten. Wel roggebrood en een soort muesli die als een specialiteit wordt verkocht. De Cola is als overal. Langzaam wordt mijn mini-rugzak steeds zwaarder. Terug naar de tent en liggend eten. Vandaag geen kaartstudie van de etappe van morgen, geen verder doel dan rusten, relaxen, wat lezen, slapen en een restaurant.
Bar & Take Away Sango Sands Oasis
Dat restaurant blijkt later een soort feestkroeg met vier gerechten op het menu. Ik ga voor fried chicken filets with chips. En om het vervuilde lichaam door te spoelen een pint of lager. Bij toeval kom ik te zitten aan het tafeltje van de matineuze wandelaar die mij vanochtend vroeg om 06.00 begroette. We kijken wat terug op onze routes tussen Fort William en Cape Wrath. Hij heeft weer hele andere sporen gevolgd dan ik. Dat is het mooie van niet meteen af te reizen naar een andere plaats. Hier tref je nog mensen die hetzelfde hebben gedaan en je begrijpen.
uitzicht vanaf de campingrand
Morgen gaat hij terug naar huis. Morgen zal ook ik weer meer terugkeren in de gewone wereld. De wereld van planning, van vooruitkijken. Ik kijk uit naar het schrijven van mijn blogs. Een herbeleving van een unieke ervaring die ik niet meer zal vergeten. Tot binnenkort voor mijn dagverslagen.
uitzicht van de campingrand

 De dagberichten worden aaneengeregen in een totaalverslag:

Verslag Vervolg Cape Wrath Trail Schotland 2025

Verslag Kennismaking Cape Wrath Trail Schotland 2024

Mijn ERVARINGEN en TIPS zijn verzameld in een aparte REVIEW

zondag 11 mei 2025

Trektocht Cape Wrath Trail 2025: Laatste voorbereidingen

 Zondag 11 mei 2025

 in de tuin onder de parasol

Laatste voorbereidingen

De ingepakte rugzak.
Nu nog in Quiltland, morgen in Schotland
Check, double check 
Noteren: Engels voor roggebrood, rye bread. Het is een van de vele aantekeningen die ik de laatste weken voor vertrek noteer. Of: "nog een keer oefenen met de offline kaarten" en er vier dagen voor vertrek achter komen dat deze kaarten niet zijn mee gekopieerd naar mijn nieuwe mobiel! Ben blij dat ik veel nog een keer naloop.
De dagen tellen af. De informatiebundel voor Judith is klaar. Ze kan mij op Google maps nu volgen, onder het motto 'je weet nooit waar het goed voor is'.
Voor de hardloopgroep die altijd geïnteresseerd is heb ik Polarsteps op mijn mobiel geïnstalleerd. Zo kunnen ze mij volgen. Nu nog onderweg uitvinden hoe het precies werkt.
De rugzak staat al dagen voor 90% ingepakt. Alleen nog de allerlaatste zaken, een lunchpakket, mijn mobiel en bankkaart gaan er vanavond nog in. Morgenvroeg de handbagage er nog bij proppen om die op Schiphol er tijdelijk weer uit te halen.
Eigenlijk ben ik op deze Moederdag al klaar om te vertrekken. "Je had beter vandaag weg kunnen gaan" voegt Judith toe als ze mijn verveling ziet. Je hoort je natuurlijk niet te vervelen op Moederdag. Straks komen Maxime en Tuur voor Moeder Judith. Nog een beetje naar de Giro d'Italia kijken, zien hoe PSV en Feyenoord Ajax kampioen gaan maken en dan vroeg naar bed. 
Morgen om halfvijf op. "Jij zult wel weer om vier uur wakker zijn" laat Judith vanonder de parasol weten. "Stresskip". Grappig, humor kent geen grenzen. Als op Schiphol alles goed gaat zit ik morgen om deze tijd in de bus naar Morvich. De tijd loopt, alleen niet hard genoeg.

maandag 5 mei 2025

Cape Wrath Trail Vervolg

  Pad zonder pijlen-2

12 mei - 30 mei 2025

Cape Wrath Lighthouse (van website Cape Wrath Minibus)
Cape Wrath Trail Vervolg
Vorig jaar heb ik kennis gemaakt met de Cape Wrath Trail (CWT). Deze trail loopt van Fort William naar de afgelegen vuurtoren van Cape Wrath in het uiterste noordwesten van de Schotse Highlands. De afstand van de hele route varieert. In de meest aangeprezen gids spreekt Iain Harper over 230 miles (370 km) terwijl ik op een ander blog 280  miles lees (450 km).
Eén kwalificatie die ik in vrijwel elk blog en in de gids van Harper las bleek helemaal waar: 'de Cape Wrath Trail is de zwaarste langeafstandswandeling van Groot-Brittannië'. Dat komt vooral door het ruige terrein en de regelmatig natte ondergrond.
Cape Wrath Trail kaart uit de Cicerone gids van Iain Harper
Aanpak 2024
Omdat ik niet zeker wist of de route binnen mijn fysieke vermogens zou vallen koos ik er in 2024 voor niet de hele CWT in één keer te lopen, maar een verkorte versie over de twee startroutes. Eerst eens kijken of het überhaupt wel lukt over een deel van de route. Een tweejaars-aanpak dus als het zou bevallen. Een soort voorzichtige kennismaking. 'Ik ben benieuwd' was de afsluitende zin in mijn aankondigingsblog 2024 van dit voornemen met de ruwe beschrijving en achtergrondinformatie van de trail. 
route 2024 van Fort William via Glenfinnan naar Shielbridge. Van daar liep ik in ongeveer zes dagen de alternatieve startroute in omgekeerde richting via Cluanie, Invergarry en de Great Glen terug naar Fort William. Totaal ongeveer 220 kilometer 
Na terugkeer kwalificeerde ik de tocht als zwaar, op de grens van mijn kunnen. Wat niet mee werkte was het relatieve tekort aan voeding, dat moeilijk te compenseren is met gedroogde poedermaaltijden met ongeveer 600 calorieën.
Gleann Cuirnean, 24 mei 2024
Cuirnean vallei tussen bothy Corryhully en Glendassary Wood
In mijn Review met ervaringen en tips schrijf ik "Of ik deze Cape Wrath Trail ga voltooien weet ik nog niet. Normaal zou het mijn eer te na zijn, maar met het stijgen der jaren, nemen de krachten niet toe. Toch blijft een voortzetting trekken door dezelfde uitdaging. We zullen zien." In werkelijkheid is het geploeter snel vergeten. Onder het motto 'ik zit nu toch in de sfeer' maak ik al in juli vorig jaar een etappeplanning voor 2025. 
overnachting bij de doorwaadbare plaats
in het riviertje Allt a Choire Reidh, 28 mei 2024
Aanpak 2025
Wanneer ga ik en hoeveel dagen zijn er nodig? Al direct na het schrijven van de blogs in juni 2024 heb ik de kaart voor de noordelijk helft van de CWT besteld. Dit jaar wil ik in 16 dagen over de meest gebruikelijke route lopen van Morvich naar Cape Wrath. Totaal ongeveer 260 kilometer. Ook heb ik vorig jaar meteen gekeken naar de reismogelijkheden; opnieuw vliegen naar Glasgow of dit keer naar Inverness en met de bus naar Morvich. 
Mijn route dit jaar
Morvich was vorig jaar mijn meest noordelijke punt op het pad naar Cape Wrath. Dat wordt dit jaar mijn startpunt. De route heb ik in drie blokken opgedeeld. Het eerste blok staat nog op de kaart van het zuidelijk deel: van Morvich via bothy (stalletje/hutje) Moal Bhuidhe naar Strathcarron. Strathcarron is het eerste dorpje op mijn tocht. Voor de beeldvorming: 200 meter lang en zeker dertig huizen, maar wel is er een hotel-restaurant, een stationnetje, een postkantoor en een klein winkeltje. Ik hoop dat het restaurant open is.
Daarna definitief over naar de kaart voor het noordelijk deel. Blok twee van Strathcarron naar Inverlael of Ullapool.
de witte vierkantjes zijn mijn geplande overnachtingslocaties
En als het volgens de planning loopt dan sluit ik daarna af met blok drie van Inverlael of Ullapool naar het eindpunt Cape Wrath. Hoe het van daar terug gaat is planning ter plekke op basis van de laatste informatie. Of met de bus vanuit Durness naar Inverness Airport of vanuit Kinlochbervie.
Dit alles net als vorig jaar al in mei, omdat later in het jaar de beruchte midges, kleine agressieve steekmuggen, nog meer in de aanval gaan. Bovendien is dit de maand met verhoudingsgewijs de minste regen en het meeste daglicht.












Er gaat voor zes dagen eten mee, in de verwachting dat ik de overige dagen ergens in een vorm van horeca kan eten en in een enkel winkeltje mijn voorraad kan aanvullen.  
Met de ervaring van vorig jaar heb ik een veel beter beeld van wat mij te wachten staat. Dat is geen garantie dat ik de tocht zal voltooien. De gemaakte planning is niet in beton gegoten. Veel zal afhangen van het weer. Hopelijk is het net als vorig jaar grotendeels droog en blijf ik gespaard van blessures. Na terugkeer zal ik er weer blogs over maken. 
De uitdaging is er net als in 2024. Die uitdaging in combinatie met het specifiek groene landschap vormt weer de drijfveer. De waterproof sokken gaan weer mee. De tent is gerepareerd. De drinkwaterzak lekt niet meer. Laat maar komen. 12 mei vlieg ik weg. Let's go!

Mijn dagverslagen worden in juni/juli aaneengeregen tot een totaalverslag:

om in de sfeer te komen hieronder de link naar mijn belevenissen vorig jaar

Verslag Kennismaking Cape Wrath Trail Schotland 2024