Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

maandag 18 juni 2018

Trektocht 2018: Tiroler Höhenweg (THW)

Schlegeisspeichter gezien vanaf het Friesenberghaus op de Berliner Höhenweg

Grensoverschrijdend wandelen


Veel vroeger dan normaal gaat de jaarlijkse trektocht van start. Niet in augustus, maar in juni en juli. Judith zit in Australië en waarom zou ik dan thuis blijven. Dan kunnen we er in augustus samen nog op uit.
Na de twee trektochten over het Olavspad in Noorwegen met de regelmatige regen ben ik op mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging meer naar het zuiden gegaan en uitgekomen bij de Tiroler Höhenweg. Deze trektocht loopt van Mayrhofen in Oostenrijks Tirol naar Merano in Italiaans Zuid-Tirol en passeert daarbij onder andere de Brennerpas. De afstand is 130 km als je eerst vanuit Mayrhofen met de bus naar het officiële startpunt gaat bij het Schlegeisspeicher en duurt ongeveer dertien dagen. Ga je wandelend naar het startpunt over de Berliner Höhenweg dan komen er nog drie dagen en plus minus 35 km bij. Op deze laatste variant viel mijn keuze.
Waarom deze Tiroler Höhenweg? 
Tijdens de Tour du Mont Blanc in 2014 had een ouder echtpaar enthousiast gewezen op de mooie wandelingen in Tirol en de Dolomieten. Ik kwam niet uit bij de bekende Dolomiten Höhenweg nr. 1 maar bij de THW die door een rustiger gebied schijnt te gaan. Het vele klimmen op Corsica en in mindere mate rondom de Mont Blanc is voldoende verdrongen om weer hoog de bergen in te gaan. Deze geestelijke verdringing is nodig omdat het pad zich voornamelijk tussen de 1600 en 3000 meter hoogte beweegt. Als alles goed verloopt zal ik met een passage op 3010 meter bij de zogenaamde Weisswand een persoonlijk hoogterecord bereiken. Er zijn onderweg voldoende goede hutten om te eten en mogelijk een enkele keer te slapen. En ik dacht dat het droger en warmer zou zijn.

Flexibel plan
Een plan moet flexibel zijn. Met de verwachting dat het droger en warmer zou zijn kom ik bedrogen uit. De veertiendaagse weersverwachting laat in Oostenrijks Tirol meer dan tien dagen regen zien in behoorlijke hoeveelheden. Gisteren, twee dagen voor vertrek, heb ik mijn plan omgegooid en start ik nu vanuit Merano. Vanuit Innsbruck dus niet met de trein naar Mayrhofen maar naar het droge en warmere Merano. En nu maar hopen dat het tijdens de wandeling ook opklaart in Oostenrijk. 

Ben benieuwd hoe het landschap zal zijn en of de fysieke inspanning goed te doen is. Die onbekendheid maakt het ook weer spannender. Waar zal ik overnachten, wie zal ik dit keer ontmoeten? De belevenissen ga ik in juli en augustus weer op dit blog beschrijven. Tot dan.

De dagberichten zijn aaneengeregen in een totaalverslag:
De samenvatting van mijn praktische ervaringen en tips staat in de review

1 opmerking:

  1. Ik geef je gelijk om nu te gaan wandelen, nu Juud toch in Down Under is. Wel hoop ik voor je dat het weer opklaart. Mijn hoogterecord ligt op 4300 m. De Inca trail in Peru. Grappig dat je eindigt in Finkenberg/Mayrhofen. Daar waren wij in16 en 17 voor de wintersport. Veel wandelplezier!🤗

    BeantwoordenVerwijderen