Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

vrijdag 29 juni 2018

Trektocht 2018: Pauze Tiroler Höhenweg (THW)


Wandeling 'tijdelijk' gestopt


In mijn vorige bericht meldde ik al dat de jaarlijkse trektocht vroeger dan normaal van start ging. In de beperkte wandelverslagen over de Tiroler Höhenweg werd wel gesproken over de mogelijkheid van sneeuw in juni, maar werd dit niet echt als een blokkade benoemd. Dat bleek het in de praktijk wel. Al op de tweede dag ging het bij de zogenaamde Spronserjoch (op 2581 meter hoogte) over de eerste sneeuwvelden. Schitterend vond ik deze nieuwe ervaring. 
op weg naar de Stettinerhütte (midden bovenin)
Dat veranderde de volgende dag bij een zware klim naar de Stettinerhütte (2875 m) door een keien- en sneeuwlandschap.
Daar aangekomen wachtte mij na acht uur uitputtende inspanning een andere onvolkomenheid in mijn informatievoorziening; hij was gesloten. Te laat om terug te keren naar het dal heb ik geïmproviseerd overnacht op het terras. Het terras was wel helemaal voor mij alleen.
Het definitieve besluit om te stoppen volgde de volgende dag. Een hachelijke glijpartij eindigde met geluk alleen met schaafwonden. Onder het motto don't push your luck to far ben ik teruggekeerd naar het dal. Eerst om uit te rusten en daarna mijn vlucht om te boeken en voorlopig terug te keren naar huis. Ik zal het de komende dagen meer in detail beschrijven.
Voorlopig, want de plannen worden omgegooid. In augustus moet die sneeuw toch wel weg zijn en alle hutten open. Nieuwe kansen dus op het voortzetten van deze wandeling in een echt prachtige omgeving. Wel met minder gewicht. De tent gaat niet mee, alleen een bivakzak voor noodgevallen. Het wordt een huttentocht. Bovendien mag je er niet wild kamperen. 
Een kleinere rugzak is al gekocht. Net zoals een nieuwe wandelbroek. De oude had de glijpartij niet zonder scheuren doorstaan. Nu nog even overleggen met Judith.



De dagberichten zijn aaneengeregen in een totaalverslag:
De samenvatting van mijn praktische ervaringen en tips staat in de review

3 opmerkingen:

  1. Wat jammer dat je vakantie is afgebroken. Gelukkig alleen kleerscheuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een korte maar krachtige wandeling, die gelukkig geen verwondingen of erger heeft opgeleverd. Het ziet er inderdaad prachtig uit. Wij waren in Portugal en ook op het hoogste punt van Portugal in de Serra d'Estrella, 1993 m. Ze hebben er een toren op gebouwd van 7 m. Nu dus het hoogste punt 2000m. 😉 Maar ook daar lag nog sneeuw op een aantal plaatsen. Niet op de wegen hoor. Slechts een paar grote stukken. Wel grappig, want dat verwacht je niet in Portugal. En nu maar je voorbereiden op augustus. Dat zal wel lukken hoor! Dat gunt Juud jou van harte, daar ben ik van overtuigd! Fijn weekend!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt in een mooi voorproefje gehad van deze tocht met sneeuw dat zal er in augustus waarschijnlijk niet meer zijn. Gaat vast lukken.

    BeantwoordenVerwijderen