Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

woensdag 26 juli 2017

Trektocht 2017: Olavspad, een vijf sterren pelgrimsroute


Nieuwsgierig naar Dovrefjell

In 2017 van Kvam (ten zuiden van Otta) naar Trondheim
Geen Keuze

Dit jaar geen keuze. De bestemming voor de trektocht van 2017 ligt al twee jaar vast: de tweede helft van het Olavspad. Vorig jaar heb ik intens genoten van de eerste 320 kilometer van Oslo naar het dorp Kvam. Dus nu verder van Kvam naar het eindpunt Trondheim. Of misschien moet je als een beetje pelgrim Nidaros zeggen, zoals Trondheim heette in 1030 toen koning Olav daar werd begraven.

Vijf sterren
Mijn verwachtingen zijn hooggespannen, want in haar wandelgids schiet Ria Warmerdam in haar beoordeling van de trajecten op schoonheid een aantal keren uit naar vijf sterren. En dat op een schaal van vijf! Dat geldt vooral voor het nationale park Dovrefjell. Ben benieuwd. Niet alleen om die schoonheid te ervaren. Ook is er weer de uitdaging van het lopen. Waar zal ik overnachten, wie zal ik dit keer ontmoeten?
Wandelaar en een beetje pelgrim
Van twee tot en met twintig augustus gaat het gebeuren. Als wandelaar wordt dat weer een avontuur. Als pelgrim heb ik nog steeds geen echt track record. Overdenkingen zullen vanzelf komen op rustige stukken. Misschien denk ik dan dat ik een pelgrim ben. Je weet nooit wat je onder het lopen allemaal verzint. Die verzinsels en belevenissen ga ik in september en oktober weer beschrijven. Tot dan.


Alle dagverslagen van 2017 zijn aaneengeregen in het totaalverslag van 2017
De wandeling van Oslo tot Kvam is te lezen in het verslag van 2016
De samenvatting van mijn praktische ervaringen en tips staat in de review

3 opmerkingen:

  1. Het is zeker een mooi gebied daar Frans. Wij waren daar ooit ook, weliswaar met de auto. Prachtig al die mossen op de vlaktes. Maar ik herinner me ook dat hoe hoger je kwam hoe kouder het werd.
    We waren o.a. Ook in Oppdal en Trondheim. Mooi is Scandinavië toch. Goede reis en geniet van dit tweede deel. Ik vind het weer een hele uitdaging om dit traject weer in jouw eentje af te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga je missen! Of zoals jij mij in 1995 schreef "het was koud zonder jou op de bank"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een avontuur weer! Heel anders als Utah en Colorado maar ook vast heel mooi! Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen