woensdag 19 oktober 2016

Wandelen Olavspad (Gudbrandsdalsleden) - Noorwegen 2016 en 2017; Review - Routekeuze, Ervaringen en Tips

Review

Met het reviewbericht sluit ik de laatste jaren mijn verslagenreeks van een wandeling af. Ik merk dat er behoefte is aan deze informatie. Dus ook voor deze review ben ik nog een keer door mijn dagverslagen van het Olavspad uit 2016 en 2017 gegaan om nuttige informatie bijeen te brengen. Hier en daar maak ik gebruik van links naar eerdere berichten ter verduidelijking. Ook zal ik enkele links geven van blogs en websites die ik zelf heb gebruikt bij de voorbereiding.

Enkele ervaringen en tips

Routekeuze
Er zijn verschillende pelgrimsroutes naar Trondheim (Nidaros). De bekendste zijn die vanuit Oslo en vanuit Zweden. Doorslaggevend in mijn keuze voor de pelgrimstocht startend vanuit Oslo en niet voor het Olavsleden vanuit Zweden waren de reismogelijkheden; zie mijn eerdere bericht Waar naar toe in 2016? Verschillende maatschappijen vliegen er heen. Vanaf het vliegveld Gardermoen, ook wel Oslo Lufthavn/Airport genoemd, is er een goede treinverbinding naar Oslo. Voor de terugreis is er vrijwel de gehele route, met uitzondering van het natuurreservaat Dovrefjell, de nabijheid van de spoorlijn Trondheim - Oslo. Elke dertig kilometer is er wel een station.
Station Ringebu
In 2017 hoorde ik in Trondheim van wandelaars die de Zweedse tocht hadden gelopen, dat er beduidend meer asfalt zou zijn. Ook een Italiaan die beide tochten had gelopen vond het pad vanuit Oslo mooier.

Routebeschrijving
De gids van Ria Warmerdam werkt prima met duidelijke kaartjes. Goede informatie over de oorsprong van het pad, het land, de mensen, reisinformatie, flora en fauna, de mogelijke etappes met informatie over hoogteverschillen, de winkel- en horecalocaties, Pelgrimsherbergen en hutten, overige slaapgelegenheden, openbaar vervoer. Op een enkele uitzondering na klopte de adressen. Daarom is het goed om ook op de site St. Olav Ways te kijken naar de meest recente en complete informatie voor accommodatie.

Etappeplanning
Eigenlijk had ik beide jaren een beperkte etappeplanning. Om de datum van terugkeer te bepalen nam ik de totale afstand gedeeld door gemiddeld twintig kilometer per dag. De beide jaren had ik 1 reserve dag. De etappevoorstellen die Ria Warmerdam in haar gids aanreikt, heb ik in gedachte gehouden, met de verwachting dat ik er al snel van zou afwijken door iets langere dagafstanden. In die gids staan voldoende overnachtingsmogelijkheden beschreven om een planning te maken. Daarnaast kun je met een tent altijd wel ergens een plek vinden. Van twee Duitse meisjes hoorde ik onderweg dat zij het een heel geplan vonden om zonder tent te bepalen waar ze de volgende dag wilde eindigen en dan dit tevoren te reserveren.

Waar beginnen?
Waar beginnen lijkt een stomme vraag voor een pelgrimsroute van Oslo naar Trondheim (Nidaros).
Zeker voor iemand zoals ik die de hele route wil lopen. Maar tijdens het wandelen hoorde ik dat er ook mensen zijn die starten in Hamar of Lillehammer. Soms door tijdgebrek, maar ook omdat het eerste stuk minder mooi is. Daar valt wat voor te zeggen als ik mijn eigen ervaringen teruglees. Vooral het stuk in de buurt van vliegveld Gardermoen was niet mijn beste dag. Maar even zo goed had ik weer een prima dag op weg naar B&B Herkestad. Allebei nog voor Hamar.
Kamperen
Hoewel wild kamperen in Noorwegen is toegestaan valt het in agrarische gebieden soms tegen een geschikte plek te vinden. Naast dat je 150 meter afstand moet houden van huizen wil je natuurlijk ook niet midden in een wei of een korenveld je tent opslaan. Afwisseling met campings en pelgrimsaccommodaties vond ik een prima oplossing. Heeft ook het voordeel dat je andere wandelaars ontmoet.

Pelgrimsherberg Hamar
Pelgrimsherbergen en hutten
De pelgrimsherbergen die ik bezocht, onder andere Hamar, hadden een prima inrichting en goede voorziening voor betaalbare prijzen rond de 300 NOK. De onbemande hutten varieerden sterk in comfort. Die van Byflatten en Ryphusan waren zeer goed, andere waren duidelijk onbemand.
Onbemande hut Lysjohimet bij Lysjoen
Drinkwater
Ook al is het waar wat Ria Warmerdam beweert over zuiver water in de bergen, dat geldt slechts voor een klein deel van de route. Heel bruikbaar was haar advies om je waterzak of fles te vullen bij de altijd aanwezige kraantjes op kerkhoven. En daarvan zul je er veel passeren aangezien die rondom elke kerk zijn terug te vinden. Kun je het nuttige met enige cultuur en overdenking combineren. Een soort cultuurwater dus.

Voeding
Je komt regelmatig door dorpen en langs tankstations zodat het kopen van eten geen groot probleem is. Alleen het doorkruisen van het nationale park Dovrefjell vraagt wat meer planning om niet zonder eten te komen. Ik kwam verschillende mensen tegen die  daar een stuk moesten overslaan en liftend Oppdal bereikten. In de gids van Ria staan de winkels op de kaart aangegeven. Wel even voor zondag extra inkopen omdat de winkels dan dicht zijn. Wafels, in het Noors Waffel, zijn een traditioneel gerecht en zeker de moeite waard.

Het weer
In 2015 had ik in Lapland mooier weer dan hier in het zuiden van Noorwegen. Regelmatig heb ik in volle regenkleding gelopen compleet met capuchon. Kortom het weer is onvoorspelbaar en je kunt beter op het gemiddelde weer afgaan. Prettig is dat het 's avonds lekker lang licht blijft.

Flora en fauna
De tocht ging afwisselend door boerenland en bossen. Soms ging het dwars door akkers. Aanlokkelijk waren de vele wilde frambozenstruiken vol met heerlijke vruchten. Het mooist vond ik de grote velden met rendiermos op de hoogvlakte Dovrefjell.
Bijzonder was de ontmoeting met een ree in de buitenwijken van Oslo vlak bij de Ikea. Verder liep ik in de buurt van Ekeberg bij toeval tegen een tweetal elanden aan.

Fysieke prestatie
Voor wat betreft de eerste helft van de tocht, van Oslo naar Kvam, vond ik het traject niet zwaar. De glooiingen zijn beperkt qua stijgingspercentage en duur. Dat was ook af te lezen uit de afstanden die ik liep; regelmatig tussen de vierentwintig en de dertig kilometer. Wel loop je  geregeld over asfalt. Dat geeft soms meer kans op blaren. Na Kvam wordt het stilaan zwaarder en zeker Dovrefjell betekent ook klimmen en dalen. Geen Pyreneeën, maar zeker inspannend met een rugzak. Ook daarna naar Trondheim komen er regelmatig klimmetjes voor. Verder kunnen moerassige delen zwaar lopen, vooral als het recent heeft geregend.
Markering
Die is goed. Misschien wel de beste die ik tijdens mijn trektochten heb meegemaakt. Complimenten voor de route-verzorgers.

Cultuur
Het centrum van Oslo is zeker de moeite waard om een keer door heen te wandelen. Voor mij waren de beelden in het Vigelandpark het hoogtepunt. Lillehammer heeft ook een aardig centrum. Eindpunt Trondheim biedt voldoende om te bekijken, waarbij een bezoek aan de kerk Nidaros na zoveel kilometer een goede afsluiting is.
Karakteristiek voor een pelgrimspad zijn de vele kerken waar langs dit pad voert. Zij vormen een interessante mogelijkheid om meer met de cultuur, geschiedenis en architectuur van Noorwegen kennis te maken. Tenslotte zijn er de vele boerderijen die nog vaak in traditionele vorm zijn behouden.

Wandelaars en drukte
Van alle leeftijden. De nationaliteiten; in 2016 vooral Duitsers, Duitsers en een enkele Nederlander. In 2017 Duitsers, Nederlanders en een enkele Italiaan.  Dit beeld werd bevestigd door de kaart die men op het eindpunt in de pelgrimsherberg van Trondheim bijhoudt. Opmerkelijk veel vrouwen kwam ik tegen. Alleen of met zijn tweeën. Wil je andere wandelaars ontmoeten dan kan je het beste overnachten in een pelgrimsherberg.
Echt druk was het in augustus 2016 en 2017 niet op dit pad.

Herinnering
De eerste week in 2016 en geregeld in 2017 teveel regen. Direct na Oslo was het soms moeizaam om een overnachtingsplek te vinden. Ten dele kwam dat ook door mijn onbekendheid met de pelgrimsherbergen. Afwisseling van de overnachtingslocaties vormen aan de andere kant juist weer een attractiviteit. Iedere keer weer een verrassing. Verder was er vooral vanaf Hamar het contact met andere wandelaars. Leuk om elkaar op de meest onverwachte momenten weer te ontmoeten en de belevenissen van de afgelopen dagen uit te wisselen. Genoten heb ik van de schitterende natuur van Dovrefjell. De wandelingen in 2016 en 2017 waren beide weer een mooi avontuur.

DE BEIDE AANEENGESLOTEN JAARVERSLAGEN STAAN IN APARTE PAGINA'S.

1. Een waardige afsluiting van een heerlijk verslag. Ik zou bijna gaan wandelen, het is dat ik al quilt maar anders.......

2. Het was weer leuk je verslagen te lezen en met je mee te wandelen in Noorwegen. VR. groet Martine

3. Goede samenvatting van mooie verslagen. Ik heb weer lekker meegewandeld achter mijn IPad.

4. toevallig op je site terecht gekomen.. bevestiging van wat ik in de gids van Ria Warmerdam heb gelezen... ik start op 15 juni 2017 aan de volledige tocht ( vanaf vlieghaven ) naat Trondheim.
    Na Compostela en Rome een nieuwe uitdaging.
    Jos Vangrunderbeek - Belgie ..