woensdag 21 oktober 2015

Kungsleden 2015; Terugreis Abisko - Amsterdam Schiphol

Woensdag en donderdag 26 en 27 augustus

Ruimbagage op je rug en handbagage in de hand zo hoort het als je vertrekt

Te laat en te lang
Te laat
De volgende twee dagen was van alles te laat. Wij niet. Wij stonden om halfelf ruim op tijd bij de bushalte. Maar de bus uit Narvik stond met pech bij de Noors-Zweedse grensplaats Riksgränsen. Sommige mensen begonnen te liften om nog op tijd vanmiddag te kunnen vliegen vanaf Kiruna Airport. Een wel heel krappe en risicovolle tijdsplanning. Tegen halfeen kwam de vervangende bus. De trein, die we vermeden hadden om in Kiruna niet zo'n eind naar het hotel te hoeven lopen was al lang weg.
de karakteristieke skyline ten zuid oosten van Abisko
De Abiskovallei is bekend om zijn wolkenvrije luchten had ik ergens gelezen. Het maakte zijn naam waar. We waren de vallei nog niet uit of de zon was verdwenen en al tijdens de lange rit langs het Torneträsk meer begon het licht te regenen. Ook nu bleek weer de flexibele aanpak van de buschauffeurs. De bus stopte niet in het centrum van Kiruna maar reed eerst door naar het vliegveld om enkele passagiers daar af te zetten in de hoop nog een aansluiting mogelijk te maken.

Te lang
In Kiruna wachtte ons de teleurstelling dat het Bishops Arms Hotel was vol geboekt. We werden doorverwezen naar het nabij gelegen Hotell City, een combinatie van een hotel en hostel. In het hotel was geen plaats meer, maar gelukkig nog wel in het hostel-deel, waar de prijzen ook nog beduidend lager waren. Van dat geld zijn we weer gaan eten in de Bishops Arms.
Op de tweede reisdag liepen we het ontbijt mis en zijn we een beetje gaan rondzwerven door downtown Kiruna. Het kleine winkelcentrum bij de Bishops Arms was nog gesloten en alle overige horeca ook. Tenslotte hebben we in het 'Folkets Hus' met de lokale bioscoop, VVV en congrescentrum, een eerste koffie met een klein broodje kunnen vinden. Toen de congreszaal leeg liep vonden we ons niet meer zo passen in het publiek en zijn we maar de rugzakken in het hotel gaan ophalen.
Kortom het gebruikelijke gehang om de tijd te doden tot het vertrek van de bus naar het vliegveld. Tussen elf en twaalf hebben we ten leste nog iets meer ontbeten in het restaurantje, dat ook als wachtlokaal dienst doet voor het busstation. Het is verder een goede dag om te vertrekken. Het is koud en bewolkt in Kiruna.
Te laat en te lang
De speciale bus naar het vliegveld vertrekt natuurlijk niet van het busstation. Dat is te simpel. Hij vertrekt aan de overkant tegenover het stadhuis. Als we vertrekken naar het vliegveld begint het buiten te regenen. We moeten hier echt weg. Ook op het vliegveld hebben we weer ruim de tijd. Het inchecken gaat snel en het vliegtuig komt te laat. Maar dat maakt het vliegveldpersoneel voor een deel goed door snel in en uit te laden.
Dit keer hadden we de vervolgreis naar Schiphol geboekt via Stockholm en Zurich. Anders komt de dag niet vol. In Stockholm waren geen echte bijzonderheden. Drie uur later loop je daarom door luxe vliegveldgangen, met reclame voor dure horloges en Emmertalerkaas en eet je een Zwitsers menu. Om in stijl te blijven vertrekt dit vliegtuig ook weer een kwartier te laat, maar tenslotte bereiken we bijna op tijd om 22.45 Schiphol.
We bellen al vast naar huis dat alles goed gaat. Een uur later bellen we weer dat het niet zo goed gaat met onze bagage. Alle passagiers staan ongeduldig te wachten tot de transportband nu eindelijk iets gaat uitbraken. Passagiers van andere vliegtuigen zijn al weer weg. Vlak voor middernacht zitten we tenslotte in de trein en kunnen we deze reisexercitie afsluiten. Op naar huis met een prachtige ervaring rijker.

De dagberichten zijn tot een totaal verslag aaneengeregen in een
aparte pagina Kungsleden 2015; Wandelen in Zweeds Lapland
voor tips en ervaringen ga naar mijn Review