maandag 8 september 2014

Tour du Mont Blanc 2014; van Camping Bellevue in Les Houches via Col de Voza en Contamines-Montjoie naar Camping Le Pontet

Een nieuwe groene wereld

Zondag 17 augustus, wandeldag 4
Van camping Bellevue
naar Camping Le Pontet net voorbij Contamines-Montjoie
(± 8 uur, incl rusten, 840m klimmen, 655m dalen, ± 18 km)
wandelen in een nieuwe wereld (omgeving Le Champel)

wandeldag 4
Éen bar is geen bar
Het was zwaar. We zaten op terrassen, passeerden terrassen en negeerden terrassen. De eerste kilometers kon het niet op en toen we daar eenmaal aan gewend waren was er zeker drie uur geen terras en geen bar meer te vinden. Afzien.
Terras van La Ferme op weg naar de Col de Voza
Flauwekul. Het was vandaag een heerlijke zonnige, ontspannen dag. Een enkel steil stukje richting de Col de Voza (1653m). Maar slechts van korte duur. Zelfs de regelmatig terugkerende stukjes asfalt verveelden ons niet. Met het passeren van deze col verlieten we het dal van Chamonix. Nog een laatste blik op de lange zijde van het massief en dan 'de hoek om'.
Een laatste blik op het Massief in het dal van Chamonix vanaf de Col Voza

Nieuwe bergen, nieuwe gletsjers voorbij de Col de Voza
Niet alleen nieuwe bergen, en nieuwe gletsjers, maar vooral een andere, groenere, landelijke wereld. Mooie chalets, bloemen, bijen. Om er zo te blijven.
bijenkasten in La Vilette
Naast de nog resterende boeren, veel mooie tweede huizen. Mensen die de tijd nemen om van hun tuin, weiland, boomgaard te genieten en er tot diep in de middag op zijn Frans te lunchen. Zo moet het door God bedoeld zijn toen hij in Frankrijk wilde leven.
mooi chalet vlakbij Bionnassay
net gebouwd (tweede) huis bij La Vilette
In Gods boomgaard bij Tresse
Slingerend door de vallei
Vanochtend hebben we uitgeslapen. Na een openluchtontbijt in de zon gingen we pas om kwart voor tien weg. Dit keer schoon, gedoucht en met een droge tent in de rugzak. Frank was tussendoor weer druk in de weer met zijn nieuwe speelgoed, een camera met (tele)lens! Van alles wordt gefotografeerd, zelfs de voorbereiding van het inpakken van de rugzakken. We hebben daarbij een verschillende stijl.
FranS
FranK
Het traject naar de Col de Voza was een prettige aaneenschakeling van klimmetjes door weides, over asfaltweggetjes en brede steenslagpaden. Het eerste stuk ging door de chaletbuitenwijken van Les Houches. Eenmaal daarbuiten schrokken we regelmatig van de downhill mountainbikers die naar beneden kwamen geracet. Die waren niet op eigen kracht maar boven gekomen, maar met de cabinelift vanuit Les Houches.
Toppunt was echter een jongetje van een jaar of tien uit deze buitenwijk, dat dit voorbeeld op zijn kleine fiets nabootste, door een groep wandelaars heen stoof, de bocht niet echt haalde en daarna over de kop sloeg. Karakter had hij al wel, want op mijn vraag of het goed ging werd grimlachend positief geantwoord. Waar kleine fietsers groot in kunnen zijn. Toen ik tien meter verder weer achterom keek werd de schouder toch voorzichtig ondersteund en zat er nog weinig beweging in.
bijna bij het terras van café La Ferme
Wij ploegden door en rustten onderweg op het terras van La Ferme. De prijzen waren er nog van voor de crisis, bijna alles kostte 1 Euro! Dat hebben we vergeten te vertellen aan Hanz en Andrea, die ons daar passeerden. Pauzeren wilden ze niet, omdat hun geld bijna op was. Ze moesten zich beperken totdat ze in Contamines konden pinnen. Hun goede humeur was daarentegen nog niet op en opgewekt gingen ze weer door.
paragliders met reclame voor de Col
De Col de Voza is een toeristische trekpleister met een skihotel, sportfaciliteiten, een bar-restaurant en terrassen. Verder pal op de col een station(netje) op het tramlijntje 'Tramway du Mont-Blanc', dat vanuit St-Gervais-Les-Bains een stuk het massief in rijdt. Ons vorige terras was pas twintig minuten geleden, dus keken we hier alleen maar rond.

Toeristen komen op de Col de Voza vooral van de andere kant aan gezwoegd. Ze kunnen wel tot voorbij het laatste dorpje Bionnassay parkeren, maar daarna volgt er voor niet geoefende mensen toch nog een robuuste klim. Bemoedigend keken wij ze aan, terwijl we quasi nonchalant zigzaggend over het asfalt afdaalden. Soms lijk je net een kleine fietser. Onze knieën waren wel verzuurd, maar ook wij lieten niets merken.
ooit een school, nu een woonhuis
Van de Col de Voza daalden we af in de groene wereld. Na het kleine dorp Bionnassay nog een keer kort stevig dalen en stijgen vanwege de plaatselijk beek, Torrent de Bionnassay, en daarna een aaneenschakeling van chaletdorpjes; Le Champel, La Vilette, La Gruvaz, Tresse. Van de ene kant van de vallei weer naar de andere kant.
bruggetje over de Torrent de Bionnassay
In Bionnassay negeerden we de lokale auberge, in Le Champel liepen we voorbij aan kinderen, die limonade verkochten en vervolgens konden we de aangekondigde gite niet vinden. Dus werd het een rust op ons zeiltje ergens bij La Gruvaz met water, worst en mueslirepen. Bij 23 graden ook niet onplezierig.
De vallei van de Nant. Chaletdorpen op weg naar Les Contamines-Montjoie
Het laatste stuk naar Les Contamines-Montjoie liepen we langs de Bon Nant, de valleibeek. In Contamines pinnen en inkopen doen en weer op een gewoon terras bijtanken. Dit keer tegenover de kerk met de mooi beschilderde muur en dakpanden.

het alziende oog houdt iedereen in de gaten
De Heilige Geest vliegt ook mee
Na Les Contamines nog twee kilometer om via een attractiepark camping Le Pontet te bereiken. De camping lag natuurlijk aan de andere kant van het park. Een eigenschap, die aan het eind van een wandeling meeweegt.
foto van internet
's Avonds zijn we naar het inmiddels stille park teruggegaan om het restaurant uit te proberen. Voor ons was dat al attractie genoeg.

De dagberichten zijn tot een totaal verslag aaneengeregen in een
aparte pagina Verslag Tour du Mont-Blanc (TMB) 2014
voor tips en ervaringen ga naar mijn Review

1. Samen met jou genieten van ons tweede huis en eten op gods akker lijkt mij wel wat! Dan wil zelfs ik wel stoer met je de berg af zigzaggen!