Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

dinsdag 10 september 2013

GR 20 - Corsica; Opstarten in Calenzana


Feest in startplaats Calenzana
Woensdag 14 augustus

Inlezen
In Calenzana werden altijd al wilde feesten gegeven. Dat wist ik uit de verhalen van Anthony van Kampen, die ik begin van dit jaar las. Toen ik in de lente oud-buurvrouw Ida vertelde over onze wandelplannen op Corsica wees zij mij direct op dit boek uit eind vijftiger, begin zestiger jaren van de vorige eeuw. Ik zou er volgens haar veel over de cultuur van Corsica in kunnen lezen. 
Daarvoor had ik nog nooit van deze Anthony gehoord. In drie verhalen, 'Incident op Corsica', 'Terug naar Calvi' en 'De wrede Madonna' in één band, beschrijft hij de geschiedenis van een Amsterdams meisje, Mary Kingma, dat naar Corsica gaat en daar trouwt met een herder uit de bergen. Ida had er wel bij moeten vertellen dat het romantische begin wordt gevolgd door een erg trieste afloop. Maar natuurlijk wist ze daarom nog zo goed de naam van de schrijver. 
Een beetje triest-romantische vrouwenroman misschien? Het aardige van het boek is dat je ondertussen een beeld krijgt van de Corsicaanse cultuur, de verschillende dorpen en de natuur in de bergen. Voor wat betreft de cultuur zijn de verhalen wellicht gedateerd, maar de natuur is nog hetzelfde gebleven. Dat kan ik nu uit eigen ervaring beweren.
Terugblik op Calenzana met op de achtergrond de Middellandse Zee
Maria Hemelvaartfeest
Anthony van Kampen mag zijn feest in Calenzana misschien verzonnen hebben, maar tijdens onze eerste nacht was het toch echt weer raak. Ik had het kunnen weten want morgen is het Maria Hemelvaart. Om half elf werd ik wakker uit mijn eerste slaap door de muziek. De ene jaren 60 en 70 mee-zing-hit na de andere werd aaneengeregen. Wat te denken van een luidkeels 'Quantanamera' om half een 's nachts als je de volgende morgen om zes uur wilt opstaan.
Alles werd begeleid door een drummer die een mattenklopper als slaghout gebruikte. En maar zingen om die Maria vrolijk de hemel in te krijgen. Tegen half drie was ze blijkbaar voldoende geprezen en keerde de rust weer, om daarna drie uur later weer gewekt te worden door de eerste wandelaars, die zich al fluisterend voorbereiden op een vroege start. Welkom op Corsica, welkom bij het verbluffende dagritme van de GR 20.
Propellervliegtuig van Air Corisca met het nationale symbool, de morenkop, op de motor
De reis
Voordat we in onze slaapzak mochten luisteren naar de Mariaverering in Calenzana waren wij die ochtend met de trein naar Schiphol gegaan en na twee uur vliegen om 11.45 in Nice aangekomen. Tenslotte na uren rondhangen de wip van een half uur naar Aéroport Calvi-'Sainte Catherine' op Corsica. Een reis zoals gepland en betaald.
Inkopen
Met de taxi hadden wij ons eerste 'geluk'. Via de internetinformatie hadden we ons geestelijk voorbereid op een bedrag van € 45 voor de 13 km naar Calenzana. Onze chauffeur deed het zonder gebruik van de teller voor € 30. Yes! Voor dat bedrag bracht hij ons ook nog rechtstreeks naar de Spar, want hij was bang dat die anders gesloten zou zijn.
Vreemd vond ik dat eerst nog. Maar het bleek dat ik de les van vorig jaar alweer ruim vergeten was. Toen liep ik vruchteloos in Toulouse rond op zoek naar een gastankje. Net als in 2012 draait in 2013 in Frankrijk op 15 augustus alles om Maria bij haar hemelvaart. In Frankrijk is het zelfs een wettelijke feestdag. Nu staan de Corsicanen niet bekend om wettelijke volgzaamheid maar op dit punt doen ze zeker mee. In ieder geval hadden wij ons campinggaz-tankje en daarmee een zorg minder.

Camping
Na het opzetten van de tent naast de nabijgelegen gite d'etape municipal was er ook nog net tijd om de voorraden voor morgen aan te vullen met een tweede bezoek aan de Spar. Helaas was bij terugkeer de bemensing van de 'Maison du GR 20', dat bij de ingang van het kampeerterreintje ligt, al begonnen met de feestvoorbereiding thuis. Dit informatiehuisje wordt bemand door personeel van Le parc naturel régional de Corse. Je schijnt er onder meer de weersverwachting te kunnen vragen. Echter niet door ons dus.
Gite d'etape municipal in Calenzana
's Avonds hebben we in een van de verschillende restaurants ons eerste GR20 menu uitgeprobeerd. De ober en kok waren met hun gedachten al bij het feest. 
Na een prima assiette charcuterie, verscheen de tweede gang in de vorm van drie stukjes kalfsvlees met een hoopje flauwe tagiatelle. Het dessert bestond uit een gateau corse met slagroom of te wel een soort ontbijtkoek met spuitslagroom. De slagroom was overigens van hoge kwaliteit.
Maria Tenhemelopneming door Titiaan
In de Wikipedia staat nog vermeld dat het in de volksmond gebruikte "Maria Hemelvaart" volgens het katholieke geloof niet correct is omdat Maria niet zelf ten hemel opsteeg maar door God in de hemel werd opgenomen. Maria Tenhemelopneming dus. Zo had ik mij dat ook voorgesteld. Verder wordt opgetekend dat aan de viering een voorbereidende vasten en een voorfeest op 14 augustus vooraf gaat. Van het vasten hebben wij niets gemerkt, of het moet het GR20 menu zijn geweest, maar van het feest des te meer.


Dit is het tweede bericht in de serie over onze wandelingen over GR 20.
Het volgende bericht zal gaan over de eerste klimwandeldag en de kennismaking met het luxeniveau van de eerste refuge.

De dagberichten zijn tot een totaal verslag aaneengeregen in een 

voor tips en ervaringen ga naar mijn Review

Geen opmerkingen:

Een reactie posten