Welkom


Welkom op mijn trektochten- en wandelweblog. Na maanden van trainingswandeltochten maak ik eenmaal per jaar een trektocht. Meestal in de bergen. Het verslag daarvan zet ik op dit weblog. In 2011 heb ik er voor gekozen ook de dagwandelingen in aparte blogberichten te publiceren. Tegelijkertijd rijg ik die berichten op een afzonderlijke pagina aaneen tot een compleet verhaal. (Zie de rechter kolom). Mijn bedoelingen met deze verhalen staan te lezen in 'Over mij', hieronder in de linker kolom. Veel lees- en kijkplezier.
Groet Frans

donderdag 15 maart 2012

Waterliniepad; wandelen en quilten tussen Leerdam en Gorinchem

Tussenbericht; Day walk QFIR

Naar aanleiding van de quilt-wenken in mijn vorig wandelbericht heb ik enkele reacties mogen ontvangen waarin ik werd aangemoedigd 'on the look out' te blijven. Het verkenningsdomein werd zelfs verbreed naar ooievaars.
Rietvelden langs de Nieuwe Zuiderlingedijk
Het is dan ook niet meer dan logisch dat ik eerst mijn QFIR maak voordat ik begin aan mijn verslag over de wandelindrukken van de etappe van Leerdam naar Gorinchem (QFIR= Quilt First Impression Report). Ik kan helaas kort zijn; tijdens de krappe 28 kilometer die we er woensdag 14 maart uitpersten was er geen quilt, geen quiltraam, geen quiltvingerhoed te bekennen. Vanuit de auto meenden wij op de heenweg nog wel een ooievaar gezien te hebben maar daar is geen garantie voor te geven. Ter compensatie een blik op niets vermoedende ganzen.
Ik heb nooit vermoed dat een vriendelijk, weliswaar bijna professioneel,  advies over quiltfaciliteiten kan leiden tot een all-time high hit record. Nu is de hand van een wandel-blogger snel gevuld, maar toch. Over dat verschil heb ik tijdens het wandelen in de rietvelden vanzelfsprekend diep nagedacht.
Verschillen quilten en wandelen
Er is natuurlijk allereerst verschil in de leefomgeving waarin beide bezigheden worden uitgeoefend. Verder is de populatie in de quilt community minder gemengd dan in de wandelwereld. Waarschijnlijk zit in die feminiene dominantie een deel van de verklaring. Het  leggen en onderhouden van contact, netwerken, is wellicht een sterker punt dat tijdens de quiltbijeenkomsten tot volle wasdom komt. 
Het kan ook komen omdat de quiltgemeenschap gewend is aan het uitwisselen van vriendelijkheden terwijl er, als voorbeeld, zich op mijn site normaal slechts enkele wandelfreaks aanmelden ter voorbereiding op een tocht. Het beeld is duidelijk nog niet totaal. Ik denk dat hier toch zeker wel een terrein braak ligt voor een antropologisch promotieonderzoek.

Een vraag in dat onderzoek zou kunnen zijn of deelname in een van beide werelden nog een symbiose, zoals bijvoorbeeld een huwelijk, mogelijk maakt? Er zijn voorbeelden die duiden op een positieve beantwoording van de vraag. Als eerste aanzet hieronder gevisualiseerd het verschil in hobby/werkomgeving en de premature aanwijzing dat er levensvormen zijn die zich in beide werelden kunnen bewegen.
   

 'Allways on the look out for the next QFIR'

De dagberichten staan in een totaalverslag verzameld: 

Voor al mijn andere wandelingen in Nederland zie: mijn wandelingen in Nederland

2 opmerkingen:

  1. Een hypothese die misschien een "onderzoek" waard is: Is het opvallend of toeval dat zeer veel quiltende vrouwen een man hebben die wandelt? Of is e.e.a. het gevolg van de ander? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Annemiek,
    Bedankt voor een eerste opzet, zeer gewaardeerd. Ik neem aan dat de waarnemingen gebaseerd zijn op Bee-statistics? Er daarmee vanuit gaande dat de informatiebron en verspreiding aanzienlijk is, dan vind ik het op z'n minst opvallend. Elementen als vluchtgedrag danwel ruimte voor eigen ontplooiing kunnen in het onderzoek aanvullende gezichtshoeken opleveren. Ik lees het t.z.t. wel. Ondertussen ga ik onze wandeling van Gorinchem naar Werkendam voorbereiden. Misschien zijn daar weer rietvelden voor nieuwe inzichten of vliegt er een ooievaar voorbij?

    BeantwoordenVerwijderen